Blogomban már többször felhívtam a figyelmet az Óbudai Gázgyár környezetszennyezésére.
Sajnos az elmúlt öt évben nem történt valódi előrelépés ebben a nagyon sürgető és igen fontos ügyben, ezért III. kerületi polgármester-jelöltként, sajtótájékoztatót tartottam, és követeltem a lakosság számára minimális kényelmetlenséggel járó kármentesítés azonnali megkezdését.
A 2009 április 1.-i Óbuda Újság címlapja
Íme, az elmúlt évek fő történései a Gázgyár ügyében:
A Környezetvédelmi Felügyelőség 2008 októberében megállapította, hogy a Gázgyár területéről a Dunába folyó szennyező anyagok – cián, arzén- és higanyvegyületek – veszélyeztetik a környezetet és a Budaújlaki Vízműtelep parti szűrésű kútjait. A kármentés és tisztítás, a Fővárosi Gázművek feladata, sőt kötelessége lett volna egy bírósági döntéssel megerősített határozat alapján.
Az Óbuda Újság 2009. április 1.-i számában Bús Balázs, III. kerületi fideszes polgármester -nagyon helyesen- azonnali intézkedésre szólította fel a hatóságokat; azt követelte, hogy minél előbb hamarabb szűnjön meg a Duna vizének – többek között cianiddal, arzénnal, benzollal és naftalinnal való – szennyezése a volt Óbudai Gázgyár területén. Aggodalmát fejezte ki, hogy a Duna vízébe szivárgó mérgek veszélyeztetik a környék lakosságának egészségét és a főváros ivóvíz bázisát.
Ezután évekig nem történt semmi érdemi ...
Egészen 2013 novemberéig tartott, amíg a III. kerületi önkormányzat elfogadta a területre vonatkozó Kerületi Szabályozási Tervet (KSZT-t). A kerület, a főváros és a Graphisoft Park is csupán csak 2014 elején kötött településrendezési szerződést . A késlekedés miatt járt sikerrel a Főgáz időhúzó taktikája, mivel 2012. és 2013. során - a KSZT hiányában - a Főgáz minden, a kármentesítés kikényszerítésére indított pert megnyert.
A kármentesítés, a szennyezett talaj cseréje és a talajvíz megtisztítása a mai napig nem kezdődött el, így továbbra is mérgező anyagok szivároghatnak a Dunába, melyek a Budaújlaki Vízműtelepen keresztül az egész főváros ivóvízkészletét is veszélyeztetik!
Bús Balázs polgármester szerint minden rendben van, hisz "rendszeresen egyeztetnek ebben a kérdésben a fővárossal".
A következő kínos kérdések merülnek fel bennem ez ügyben:
- Miért nem sikerült több mint 2009 óta elkezdeni a kármentesítést? Miért mutogat egymásra az állam, a főváros, a kerület és a Főgáz, ahelyett, hogy végre a lakosság érdekeinek maximális figyelembe vételével megoldanák a kármentesítést? Valójában persze nincs kire mutogatni, hiszen a Fidesz kétharmaddal kormányoz, a fővárost a kormánypárt által jelölt Tarlós István személyében a volt III. kerületi polgármester vezeti, valamint Bús Balázs, Óbuda-Békásmegyer polgármestere is fideszes. Emellett a Főgáz több mint 50%-os részvénypakettje eddig is a fővárosé volt, és a cég mára pedig 100%-ban magyar állami/önkormányzati tulajdonban van.
- Ha 2009-ben Bús Balázst aggodalommal töltötte el a Gázgyár környezetszennyezése és a fővárosi ivóvíz minősége, akkor öt év alatt miért nem lépett fel határozottabban a saját kormányával és főpolgármesterével szemben a kerületi választók érdekében? Az akkor még javában harcias és heves fellépés miért csendesedett el az Orbán-kormány megalakulását követően?
- Tarlós István a négyéves főpolgármestersége alatt hogyhogy csak a tervezésig jutott a kármentesítés ezen a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló területen? , Különös tekintettel arra, hogy ezt a kérdést az előző városvezetéstől átvett 50 legsúlyosabb probléma között szerepeltették a 2011-ben kiadott „Fehér könyvben”?
- A főváros miért költött több mint 1 milliárd forintot költött a Gázgyár tornyának külső renoválására, miközben kármentesítésre nem került sor? Kinek a felelőssége, hogy a gyönyörű műemlék épület megközelíthetetlenül, bekerítve áll egy szennyezett terület közepén, miközben egy kitűnő fekvésű, hatalmas telek kihasználatlanul hever?
- Ahelyett hogy a Városligetben vágnának ki fákat, nyomorítanák meg a parkot, miért nem a Gázgyár „barnamezős” területét felhasználják fel új múzeumok, kulturális intézmények kialakítására? Hiszen; az Aquincumi múzeum szomszédságában, lévő gázgyári műemlék épületekhez, tornyokhoz is a kulturális hasznosítás lenne méltó. A szennyezett terület kármentesítésével miért nem az Aquincumi múzeum szomszédságában teremtünk helyet a múzeumoknak, így elkerülve a Városliget megalomán megcsonkítását?
- Mikor kerül át végre a kerékpárút a forgalmas utak helyett a Gázgyár Duna partjára?
- Miért adta el a Tarlós István a főváros Főgáz-részvényeit az államnak, az állam pedig miért nem fizette még ki a Főgáz -részvények árát a fővárosnak?
A Gázgyár ügyében tanúsított halogatás rámutat arra, hogy Bús Balázs és Tarlós István nem tudtak együttműködni. Nem mertek a nyilvános konfliktust vállalni a III. kerületi lakosok érdekében, így egyiküknek sem sikerült megoldania a problémát. Budapest és a III. kerület választóinak el kell gondolkodniuk a kérdésen: ha az elmúlt négy évben az őket – állítólagosan - képviselő Bús Balázs és Tarlós István képtelen volt a határozott fellépésre, mi a garancia arra, hogy a most állami tulajdonba kerülő Főgázt rá fogják tudni kényszeríteni a kármentés megkezdésére?
Úgy tűnik a kormánypárti pártkatonák számára a kerületi lakosság érdeke önmagában nem elegendő indok a kormánnyal/ vagy a Fidesszel szembeni határozott fellépésre. Többek közt ezért van szükség a változásra, a kerületi és a fővárosi vezetés lecserélésére!