Kigyűjtöttem az Állami Számvevőszék decemberben nyilvánosságra hozott jelentéseit. Az eredmény igen tanulságos. Egyhavi elemzés után is felmerül a kérdés, hogy vajon miért jön mindenki szemben az autópályán az ÁSZ-szal? Mindenki szabálytalanul gazdálkodik ebben az országban, vagy az ÁSZ ellenőrzési gyakorlatát kellene átgondolni? Ennek ellenére, miért épp az ellenzéki pártok működését teszik lehetetlenné?
Az ÁSZ szerint a vizsgált önkormányzatok, önkormányzati cégek, óvodák, iskolák, kórházak, alapítványok, sőt még a Magyar Nemzeti Levéltár gazdálkodása sem szabályszerű.
Külön aggodalomra ad okot, hogy „a Paks II. Atomerőmű Zrt.-nél sem mindig találták szabályszerűnek a gazdálkodást és 2013 és 2015 között a mérleg tartalmának valódisága nem volt biztosított, ami veszélyeztette a vagyon megőrzését, az elszámoltathatóságot és az átláthatóságot.”
Szerencsére ennek ellenére nem fagyasztották be a vizsgált intézmények állami támogatását, így az ő működésüket nem lehetetlenítették el.
Vajon milyen közérdek fűződik ahhoz, hogy a szintén közfeladatot ellátó, kormánykritikus ellenzéki pártok esetében aránytalanul durva intézkedéseket hoznak? Miért függesztették fel a teljes állami támogatásukat?
A pártok ebből a forrásból finanszírozzák a működésüket és a 2019-es Európa Parlamenti és önkormányzati kampányt. Ez az aránytalan intézkedés gyakorlatilag azt eredményezi, hogy 4 a kormánnyal szemben igen kritikusan fellépő párt, a Párbeszéd, a Momentum, a Kétfarkú Kutyapárt és a Jobbik indulása is kérdéses az idei választásokon, és kampányolni aligha lesz pénzük. Sőt az is kérdéses, hogy miből adnak, mondjuk a pénzügyön dolgozó kollégáknak, akiknek az ÁSZ elszámolásokat el kellene készíteniük. Így a volt fideszes képviselő irányítása alatt álló ÁSZ durván beleavatkozik a 2019-es választásokba, és a Fidesz érdekében befolyásolja azok végeredményét, sőt még az EP összetételét is.
Különben a Párbeszédnek annyi volt a „bűne”, hogy az előző igazságtalan ÁSZ büntetés után nem tudtuk fizetni az irodánkat és el kellett költözni. Ezalatt nem kaptuk meg az ÁSZ levelét, amit még a régi címre küldtek. Mihelyst értesültünk a problémáról, elküldtük az új címünket tartalmazó jogerős végzést, és az összes vizsgálandó számlát. A vizsgálat a 2018-as választások kampányköltségeire terjedt ki. A Párbeszéd nem vette igénybe az állami kampánytámogatást, így 0 forint állami kampánytámogatással és csupán 5 millió forinttal kellett elszámolnunk, amit saját forrásból költöttünk el. Az ÁSZ azonban arra hivatkozva, hogy régebben pár napig nem talált minket a címünkön, postán visszaküldte az összes számlát, felfüggesztette az idei 92 milliós állami támogatásunkat és büntető feljelentést tett. Gondolom érthető miért tartjuk igazságtalannak és durván túlzónak a büntetésünket. Ebben a helyzetben csak a támogatóinkban bízhatunk, ha segíteni szeretnél, itt megteheted: http://tamogasdaparbeszedet.hu/
Íme az ÁSZ honlapján található decemberi jelentések összegzése:
Az Állami Számvevőszék befejezte Aba Város Önkormányzata utóellenőrzését, amely a korábbi ellenőrzés javaslatainak hasznosítására készített intézkedési terv végrehajtását értékelte. Az utóellenőrzés megállapította, hogy Aba Város Önkormányzata az intézkedési tervben meghatározott, lényeges feladatokat nem hajtotta végre, a belső ellenőrzés kialakításáról és szabályszerű működtetéséről nem gondoskodott. A pénzügyi elszámoltathatóságra vonatkozó intézkedések elmaradása miatt továbbra sem biztosított a közpénzekkel való felelős és átlátható gazdálkodás.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Flesch Károly Közművelődési, Kulturális és Városmarketing Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-2016 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság kizárólagos tulajdonosa, Mosonmagyaróvár Város Önkormányzata a tulajdonosi joggyakorlás kereteit szabályszerűen alakította ki, azonban tulajdonosi jogait nem gyakorolta szabályszerűen. A társaság gazdálkodása, vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A társaság nem tett eleget a közérdekű adatokra vonatkozó közzétételi kötelezettségének. Nem volt biztosított gazdálkodásának átláthatósága és az elszámoltathatóság.
Az Állami Számvevőszék befejezte Kőtelek Községi Önkormányzat ellenőrzését és Sajószöged Községi Önkormányzat utóellenőrzését. Az ellenőrzés megállapította, hogy Kőtelek Községi Önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, az integritási kontrollok kiépítettsége nem volt megfelelő. Mivel Kőtelek Községi Önkormányzatnál a törvényes gazdálkodás alapvető feltételei nem biztosítottak, az ÁSZ kezdeményezte az önkormányzat államháztartásból származó támogatásai folyósításának felfüggesztését. A Sajószöged Községi Önkormányzatnál végzett utóellenőrzés megállapította, hogy az önkormányzat szabályozottsága javult, ugyanakkor a szabályszerű működés érdekében a nem vagy csak részben végrehajtott intézkedések miatt a belső kontrollrendszer nem biztosította a felelős gazdálkodást és az elszámoltathatóságot.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, valamint a Nikosz Beloiannisz Általános Iskola és Óvoda gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy egyik nemzetiségi intézmény működése, gazdálkodása szabályozási környezetének kialakítása, valamint pénzügyi- és vagyongazdálkodása sem volt szabályszerű. A Szerb Országos Önkormányzat alapítási jogkörgyakorlása az intézménye felett szabályszerű volt, az ellenőrzési és munkáltatói jogkörgyakorlása nem volt szabályszerű. A Magyarországi Görögök Országos Önkormányzata alapítási, munkáltatói és ellenőrzési joggyakorlása az intézménye felett szabályszerű volt. Az irányítási jogkörgyakorlás egyik nemzetiségi önkormányzat esetében sem volt szabályszerű.
Az Állami Számvevőszék elvégezte Paks II. Atomerőmű Zrt. 2013-2016. évekre kiterjedő ellenőrzését. AZ ÁSZ megállapította, hogy a Miniszterelnökség a tulajdonosi jogait szabályszerűen gyakorolta; 2016-ban biztosított volt a társaság elszámoltathatósága és átláthatósága. A társaság gazdálkodásának szabályozottsága 2013-ban és 2016-ban megfelelt a jogszabályi előírásoknak, azonban gazdálkodási tevékenysége ugyanezekben az években nem volt szabályszerű. 2013 és 2015 között a mérleg tartalmának valódisága nem volt biztosított, ami veszélyeztette a vagyon megőrzését, az elszámoltathatóságot és az átláthatóságot.
Az Állami Számvevőszék befejezte az Egészségfejlesztési-Oktatási Alapítvány és a Világi Zsidó Iskola Alapítvány 2014-2016 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzéseit. Az ÁSZ megállapította, hogy intézményfenntartóként mindkét alapítvány megteremtette a költségvetési támogatások igénybevételének feltételeit. Az Egészségfejlesztési-Oktatási Alapítvány nem alakította ki a támogatások felhasználásának átláthatóságát, elszámoltathatóságát biztosító szabályszerű gazdálkodási környezetet, azonban a köznevelési feladathoz rendelt költségvetési támogatásokat mindkét alapítvány szabályszerűen fordította intézménye működtetésére. Az alapítványok a közérdekű adatokra vonatkozó közzétételi kötelezettségüknek nem tettek eleget, így a közpénzekkel való gazdálkodásuk átláthatóságát nem biztosították a nyilvánosság előtt.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Millenáris Tudományos Kulturális NKft. ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság gazdálkodása és vagyongazdálkodása 2012 és 2015 között nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. 2016-ban a szabályszerű gazdálkodás és vagyongazdálkodás feltételeit kialakították, és ugyanebben az évben a vagyongazdálkodás is szabályszerű volt. Közzétételi kötelezettségének a társaság hiányosan tett eleget, ezáltal nem biztosította a gazdálkodás nyilvánosságát és átláthatóságát. A „Nemzeti Táncszínház új játszóhelyének kialakítása" beruházás döntés-előkészítése megfelelő volt. A Millenáris NKft. szervezeti és működési folyamatai, belső szabályozottsága kockázatot hordozott a beruházás elszámoltathatóságának biztosítása szempontjából.
Az Állami Számvevőszék befejezte Siklósnagyfalu Önkormányzat, Kiscsécs Község Önkormányzata és Tiszabő Községi Önkormányzat belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzatok belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, az nem biztosította a közpénzfelhasználás szabályosságát és a nemzeti vagyonnal történő felelős gazdálkodást. A belső kontrollrendszer kiépítettsége egyik esetben sem járult hozzá a korrupciós kockázatok kezeléséhez, az integritás szemlélet érvényesítéséhez.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Dévény Anna Alapítvány gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az alapítvány gazdálkodása a 2014-2016. években nem volt szabályszerű. Az adományok és egyéb támogatások nyilvántartása szabályszerű volt, a költségvetési támogatások nyilvántartásában azonosított hiányosságokat az ellenőrzés. Az Alapítvány az ellenőrzés során feltárt szabálytalanságok, hiányosságok megszüntetése, az átlátható és elszámoltatható gazdálkodás biztosítása érdekében előremutató intézkedéseket tett.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Magyar Nemzeti Levéltár 2014-2016. évi pénzügyi és vagyongazdálkodása szabályszerűségének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Levéltár belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, ezáltal nem volt biztosított az átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás. A pénzügyi és vagyongazdálkodás nem volt szabályszerű. Az integritás kontrollrendszer működtetésének hiányosságai miatt az integritás szemlélet nem érvényesült.
Az Állami Számvevőszék befejezte az Új Média és Teletext Szolgáltató Kft. 2013-2016. közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság működésének szabályozottsága az ellenőrzött időszakban nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Gazdálkodása a szabályozási hiányosságok, továbbá az elszámolások hiányosságai miatt, vagyongazdálkodása a leltár hiánya, valamint a vagyonnyilvántartás szabálytalanságai miatt nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak 2013-ban, illetve 2016-ban. Közzétételi kötelezettségéről az ellenőrzött időszakban nem gondoskodott, ezáltal működésének átláthatósága nem volt biztosított.
Az Állami Számvevőszék befejezte a Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Kollégium és Pedagógiai Intézet gazdálkodásának 2014 és 2016 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Ennek során megállapította, hogy a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata alapítói jogait szabályszerűen gyakorolta, az intézményhez kapcsolódó egyéb szabályozási, irányítói, munkáltatói feladatait szabályszerűen látta el. Az intézmény belső kontrollrendszere nem teremtette meg az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználás feltételeit, pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.
Más hónapok jelentéseinek vizsgálata is hasonló eredményt hozna.