Nem sokkal a világörökségről szóló UNESCO-szavazás előtt kivette a világörökségi státuszra javasolt helyszínek közül az Óbudai-szigetet (Hajógyári-szigetet) a kormány - derült ki a pénteki Magyar Közlönyből. Itt találhatóak a Hadrianus palota és a limes maradványai. A limes volt az a védvonal - ha úgy tetszik kerítés - amely a végül keresztény, római civilizációt védte sikerrel a barbárok ellen. Ma az Unesco védhetné meg a világörökséget a modern barbároktól. Orbán épp ez alól készül kibújni. A Hajógyári-sziget beépítése egy kisebb erdőnek megfelelő faállomány elpusztításával, egy újabb árvízveszélyes beépített terület létrehozásával és az Óbudai úthálózat túlterhelésével járhat.
A hír igen aggasztó azért is, mert nagyon rossz tapasztalatunk van a Fidesz beruházási gyakorlatával szemben. A helyi védelmet biztosító világörökségi státusz elutasítása nyilván egy nagyszabású beruházás előzménye.
Miért aggódunk egy tervezett beruházás miatt?
Ez a terv is az átláthatatlan döntéshozatal iskolapéldája. Orbán nyilván tudja mit tervez a szigeten, de titkolja mindezt a leginkább érintettek, a helyi lakosság és civilek előtt. Még a kerületi önkormányzat fideszes vezetői is azt állítják, hogy nem tudják mi készül a szigeten, pedig őket kockázat nélkül beavathatná Orbán, hisz úgyis mindent megszavaznak, amit a központ parancsol, akár az iskolák elvételéről, akár a Római-part ledózerolásáról van szó. Egy biztos, egy potenciális befektetőnek előnyös, ha nincs világörökségi védettség, mert nem korlátozza az építkezésben, míg a kulturális örökségért aggódó lakosságnak ez hátrányos. A kormány lépése extraprofitot eredményez a befektetőknek, mert jelentősen növeli a tulajdonukban lévő telkek értékét. Ezért a Párbeszéd parlamenti frakcióvezetője Szabó Tímea, aki egyben óbudai képviselő is, kérdéssel fordul ez ügyben az illetékes miniszterhez. Kíváncsian várjuk a választ.
A Fidesznek általában nem számít, hogy természeti vagy kulturális örökségről van szó, bármit elpusztítanak, pillanatnyi anyagi érdekből, vagy mert Orbánnak épp úgy tetszik.
A fideszes beruházások általában egyből a zöldterület jelentős részének elpusztításával járnak és alig törődnek a környezeti hatásokkal és a lakosság véleményével. Ilyen ész nélküli favágás történt például a Városligetben, a Kossuth téren, a József nádor téren vagy a Dagálynál és több vidéki városban is.
A nemzet kulturális öröksége sem szent, ha a miniszterelnök a Várba akar költözni. Simán kirúgják onnét a Nemzeti Galériát és a Széchenyi Könyvtárat is. A helyi lakosok és a civilek véleményét megfontolás nélkül szokták lesöpörni, sőt az önkormányzattól is elveszik a jogait, ha nem elég együttműködő, ez történt például a Liget esetén Zuglóval.
Legalább az Unesco világörökségi státusz védelmet jelentett volna a területnek, épp arra való, hogy megóvja kulturális értékeinket a saját felelőtlenségünktől. Nyilván ezért nem akarja a kormány, hogy a Hajógyári-sziget is része legyen a világörökségnek. A régebbi tervek 6-10 méteres földréteg elszállításával számoltak a mélygarázsok építése miatt, ez a barbárság az összes római kori maradványt örökre eltüntetné. A Fidesz már régebben demonstrálta, hogy az Unesco ellenőreit sem kedveli: amikor legutóbb az Andrássy út ügyében jártak Budapesten, a kormány mindent megtett azért, hogy az ellenőrök ne is találkozhassanak a városvédő civilekkel.
A Hajógyári-sziget beépítése nem újkeletű terv.
Jávor Benedekkel a Párbeszéd EP képviselőjével és Szabó Tímeával már 2010-ben tiltakoztunk a beépítés ellen. Az akkor tervezett kaszinó és luxus lakópark beruházás szerencsére nem valósult meg. Itt olvasható a 2010-es véleményünk: https://javorbenedek.blog.hu/2010/08/27/kaszino_sziget_lesz_a_hajogyari_szigetbol
Sok okból továbbra sem jó ötlet a Sziget beépítése, íme néhány várható következmény:
- kisebb erdőnek megfelelő mennyiségű fa van a szigeten, ezek jó részét várhatóan elpusztítanák,
- a Sziget 32 hektáros része régészeti védelem alatt áll, így a beépítés veszélyezteti a Hadrianus palota római kori romjait. Ha kétségeik lennének a várható hozzáállást illetően, akkor érdemes felidézni, hogy a kormány milyen cinizmussal szokott elhárítani minden akadályt, ha presztízsberuházásról vagy valamely kedvenc oligarcha gazdagodásáról van szó,
- újabb árvízveszélyes területet építenének be, ami megnehezítené az árvízi védekezést és növelné a budai és pesti part árvíz kockázatát,
- jelentősen megnőne a gépjárműforgalom, amit nem bírna ki a most is túlterhelt úthálózat, és a prognosztizált forgalomnövekedés levezetésére a parti közúthálózat, mint csatlakozási pont, még fejlesztéssel sem tehető alkalmassá, ennek kumulált hatását eddig senki sem vizsgálta,
- a beruházás légszennyezettség növeléssel járna és veszélyeztetné az Észak-Budapest tüdejeként szolgáló szigeti zöldfelületeket. És az eleve zsúfolt és szennyezett levegőjű Óbudát is.
A mérleg másik serpenyőjében ott van a hatalmas városi terület eladásából várható milliárdos profit... Kérdés, hogy kinek mi a fontos.
A III. kerületnek és Budapestnek nem újabb leaszfaltozott területre és vasbeton épületekre, hanem több közparkra van szüksége, amire tökéletes helyszín a Hajógyári-sziget.