Óbuda-Békásmegyer önkormányzati képviselője

Béres András

Mit tehet a III. kerület a fáiért?

avagy milyen intézkedéseket javasolt a helyi Párbeszéd képviselő?

2018. június 27. - Béres András

 

fa_ent.jpgBudapest fái mostanság nincsenek biztonságban. Az utóbbi években rendszeresen értesülünk tömeges fairtásokról a fővárosban. Gondoljunk például a Kossuth téren, a Dagálynál, a Városligetben, az Orczy kertben vagy az Etele úton történt fakivágásokra.  A mobil gát projekt miatt bizonytalan a Római-parti fák jövője is.   

Emellett a kerületben rendszeresen történnek fakivágások egyedi engedélyek alapján. A közműcégek megbízásából is gyakran gallyazzák a vezetékek és lámpák környékén a fákat. Ezekben az esetekben néha túlzott mértékben csonkítják a fákat és a lakossági tájékoztatás általában nem megfelelő, így a kerület lakói nem tudják indokolt-e egy favágás, gallyazás vagy nem.  

Így teljesen érthető, hogy gyakran kapunk a favágások ügyében felháborodott és kétségbeesett megkereséseket a lakosság részéről.

A fák helyzete nem egyszerű Óbuda-Békásmegyeren sem:

  • sok a rossz állapotú, részben életveszélyes fa, melyeket folyamatosan kellene lecserélni fiatal fákra. Mindezt átgondolva és tervszerűen, kéne bonyolítani,  figyelembe véve azt is, hogy az adott helyen milyen fajtájú fa lenne optimális. (várhatóan milyen magas, milyen gyorsan növő, lehetőleg nem allergiakeltő, őshonos, stb).
  • Rendszeresen felmerülő gyanú, hogy a favágás akkor történik, ha valaminek az a magánérdeke, hogy kivágják a fát, miközben a közérdek ezzel ellentétes. Gyakori vád, hogy a fák megőrzésének igényét felülírja a gazdasági érdek.
  • A közműcégek által végzett facsonkítás sem mindig elég szakszerű és indokolt mértékű.
  • A lakosság általában nincs megfelelően informálva, ezért akkor is felháborodnak, ha teljesen indokolt egy favágás, mert nem tudják miért az.
  • Nyilván vannak indokolt fakivágások, ilyen esetekben az Önkormányzat helyesen előírja a kivágott fák pótlását. Jelenleg azonban a kerületiek nem tudják, hogy ez hol és mikor valósul meg és megvalósul-e egyáltalán.

fa1.jpg

 

Ezért is örömteli hír, hogy a III. kerületi Önkormányzat a múlt héten rendeletet fogadott el a zöldterületek és zöldfelületek, valamint a fás szárú növények védelméről. A rendelet előrelépést jelent az eddigi helyzethez képest, ezért magam is megszavaztam azt. Számos javaslatot tettem, amiből elfogadásra került, hogy:

fa_villanyvezetek_512.jpg

„A közterületi fák előre tervezett gallyazását a munkálatok megkezdése előtt 15 nappal a munkálatokat végző cég (különösen a Főkert Nonprofit Zrt., közműszolgáltatók) bejelenti a Hivatalnak, valamint tájékoztatja az érintett lakosságot. A Hivatal a bejelentés alapján a tervezett gallyazási munkálatokról honlapján és egyéb elektronikus felületen az érintett lakosságot tájékoztatja.”

Jó hír, hogy ezen túl a gallyazással kapcsolatban tájékoztatást kap majd lakosság.

Tettem még számos javaslatot, melyeket még nem sikerült elfogadtatni. Ez részben azért is történt, mert azokat más rendeletben lehet csak szabályozni. Ezért még maradtak feladataim ez ügyben.

A következő intézkedésekkel javasoltam kibővíteni a szabályozást, a természet védelme érdekében:

  • Ellenőrizze az Önkormányzat, hogy a gallyazást/facsonkítást kellő szakszerűséggel, a megfelelő mértékben valósítsák meg. (A cégeknek érdekük az indokoltnál többet vágni, hogy többet ne kelljen jönniük, ezzel azonban indokolatlanul nagy károkat okoznak a fáknak)!
  • Írjon elő az Önkormányzat fapótlási kötelezettséget a kerületben, az esetben, ha a csonkítás mértéke meghaladja az 50%-ot !
  • A kerület már rendelkezik fakataszterrel (részletes listával a fákról és azok állapotáról). Kértem, hogy ez a lista legyen minden érdeklődő polgár számára nyilvános és elérhető az interneten. A Polgármester úr azt ígérte, hogy ebben partnerek lesznek.
  • A fakataszter alapján tervszerűen meghatározhatóak a szükséges fapótlások, elkerülendő, hogy bárkiben is felmerüljön az a kétely, hogy egy fát csak azért nyilvánítottunk betegnek és lecserélendőnek, mert valakinek az útjában volt! A fapótlási terv évente tartalmazhatná a lecserélendő fák helyét, az ültetendő fák fajtáját, az ültetés idejét, és abban az esetben, ha a fapótlás valamiért máshol történik ennek indokát és helyét! Javasolni fogom, hogy ez a terv is készüljön el és legyen nyilvános.
  • Kértem, hogy határozzuk meg szigorúbban le azokat az eseteket, amikor indokoltnak tartjuk egy közterületen lévő fa kivágását! Nem szerencsés a sorozatos favágás annak érdekében, hogy valaki több autóval parkolhasson a háza előtt…
  • Javasoltam és újra be fogom terjeszteni, hogy a fakivágási engedélyek ügyében a tulajdonosi hozzájárulás kiadásáról a Városfejlesztési Bizottság mellett az Oktatási és Környezetvédelmi Bizottság is szavazzon, mert a környezetvédelmi szempontokat erősebben képviseli ez a bizottság! A 10 fánál többet érintő tulajdonosi hozzájárulások kerüljenek a Testület elé!
  • A lakosság jobb tájékoztatása érdekében kértem, hogy az Önkormányzat honlapján, Facebook oldalán és nagyobb volumenű favágások esetében az Óbuda Újságban is adjunk hírt a tervezett csonkításokról és favágásokról illetve azok indokairól!
  • Sok esetben az Önkormányzat előírja a fapótlást, és ez meg is történik, de erről nem értesülnek a környék lakói. Ezért kértem, hogy lehetőség szerint a fapótlás ugyanazon a helyrajzi számon valósuljon meg, ha ez nem lehetséges, akkor a favágás 300 méteres körzetében!
  • Javasoltam, hogy az Önkormányzat vezessen nyilvános kimutatást a kivágott fákról és arról, hogy ezek hol és mikor lettek pótolva!

Az Önkormányzat vezetése konstruktívan állt a javaslataimhoz, remélem, hogy többségüket el tudom fogadtatni.

Ha ezeket az intézkedéseket sikerül bevezetni, tervszerűbbé válik a fapótlás, kevesebb veszélyes fa marad a kerületben. Kevesebb lesz az indokolatlan favágás és a lakosság is tájékozottabb lesz, a kerületi faállomány megtartásáért tett lépésekről.

 

Miért csalás maga a választási rendszer? Ki, mennyi állami pénzt kapott egyetlen szavazatra?

Mióta kiderült, hogy újra 2/3-ad lesz, rendszeresen felmerül a kérdés: Vajon elcsalta-e a  Fidesz a választásokat? Valóban számos választási visszaélés történt, amely befolyásolhatta az eredményt, de valószínűleg nem ezen múlott a Fidesz győzelme.befolyásolni a 

Az igazi csalás, maga a Fidesz képére formált választási rendszer, csupa olyan elemmel, amely a Fidesznek kedvez. Én most a pénzügyi aránytalanságokat szedem csokorba.

Vigyázat, csalás!

A föníciaiak óta a pénzzel lehet a leghatékonyabban befolyásolni a társadalmi eseményeket, így a finanszírozás módja gyakran megmutatja a valódi szándékokat.

A kormánypártnak nagyságrendekkel több pénz és eszköz áll rendelkezésére, mint riválisainak. Az elmúlt egy évben 65 milliárd forintnyi közpénzt szórt el a Fidesz kormány propagandára, és 80 milliárd tudatosan félretájékoztató "közmédiára". Csak a Stop Soros-kampányra 2,5 milliárd forintot költöttek a sikerpropaganda mellett, és akkor a fideszes médiáról nem is esett szó. Szinte az összes helyi újság és megyei lap is közpénzből népszerűsíti a Fideszt, miközben az ellenzékről maximum rágalmazó lejárató cikkekben tesznek említést.

Nem elég, hogy a Fidesz a teljes államapparátust felhasználva, közpénzből kampányol, de a mi pénzünkből akadályozták meg, hogy választói akaratunk érvényesülhessen. Közpénzből finanszírozzák a kamupártokat sőt az ellenzék megosztását is. Most is a kamupártokon múlott egy mandátum, így az újabb 2/3-ad. Emellett egyre nyilvánvalóbb, hogy az állami kampánytámogatás rendszerével hogyan késztetnek arra egyes ellenzéki pártokat, hogy ne álljanak be a legesélyesebb kihívó mögé. Jó példa erre az LMP esete, ahol kártérítéssel és polgári perrel fenyegetik az ellenzéki győzelem érdekében visszalépett jelöltjüket, miközben a párt is haszonélvezője volt mások visszalépésének. Az LMP a visszalépéseknek köszönhetően nyert mandátumot a Belvárosban (mondjuk ezt sosem köszönték meg :-( ), és így történt, hogy Szél Bernadett is majdnem megnyerte a körzetét, kevesebb mint 296 szavazattal maradt alul, miközben a kamupárti jelöltek több mint 1000 szavazatot kaptak.

https://444.hu/2018/04/10/etikai-eljaras-folyik-a-kunhalmi-javara-visszalepo-lmp-kepviselojelolt-ellen

Emellett kiderültek arra utaló jelek, hogy a Fidesz állami megrendelések odaítélésével is támogatja az ellenzéki együttműködést ellehetetlenítő lmp-s politikusokat:

https://blog.atlatszo.hu/2018/04/euromillios-unios-projektben-vesz-reszt-sallai-robert-benedek-termeszetvedelmi-egyesulete/

De beszéljenek inkább a számok!

Az alábbi táblázatból kiderül, melyik párt mennyi kampánytámogatást kapott szavazónként. Sokatmondó, hogy minden egyes kamupárti szavazat 37 836 forintjába került az adófizetőknek, miképp az is, hogy az együttműködést elutasító pártok szavazatarányosan sokkal több támogatást kaptak, mint azok akiknek a stratégiája a Fidesz leváltása volt. Az MSZP-Párbeszéd és a DK, azaz azok a pártok, amelyek sok helyen nem indultak, annak érdekében, hogy a  legesélyesebb jelölteknek ne legyen kihívójuk, kapták a legkevesebb pénzt. A kamupártok kb 60-szor kaptak többet náluk szavazónként, míg a Momentum 5,5-szer több pénzt kapott egy szavazóra vetítve.

 

Összesen két és fél milliárd forint kampánytámogatást kaphatnak a kamupártok. Egy részük már most az eltűnésre készül: üres telekre és üdülőbe bejelentett pártot is találtunk a listát állítók között. Legalább 16 körzetben rokonok indultak egymás ellen.

A valós ellenzéki tevékenységet folytató pártokat anyagilag is igyekszik lehetetlen helyzetbe hozni a Fidesz. Jó példa erre az Állami Számvevőszék akciója, amikor közvetlenül a kampány előtt, alapos indoklás nélkül jelentős összegekkel megbüntette az összes nagyobb ellenzéki pártot.

Ez különösen cinikus eljárás a Fidesztől, hiszen ők még értékes székházat kaptak az államtól,  azt szabálytalanul eladták és ebből szerezték meg a saját hirdetési cég megvételéhez szükséges összeget a 90-es években. Most meg van képük komoly pénzbírsággal sújtani azokat az ellenzéki pártokat, amelyek nem kaptak székházat az államtól,  a piaci árakon történő irodabérlésükért és azért, mert a normál kedvezmények igénybevételével béreltek plakáthelyet.

A számos korrupciós ügyet leleplező Együtt párt különösen pórul járt, hiszen ők ténylegesen működő és kampányoló pártként nem érték el az 1%-os eredményt, de az ő vezetőik ismertek és utolérhetőek, így tőlük elméletileg behajtható a rossz szereplés miatt visszajáró állami támogatás. A párt vezetői gyűjtést szerveztek az interneten, és biztatóak az eddigi eredményeik, remélhetőleg összejön a szükséges összeg.

 

 

 

 

 

 

Sorozatos választási visszaélések Óbudán

 

tepett_plakat.PNG

A Fidesz érdekében megalkotott választási törvény számos választási visszaélésre ad lehetőséget.

Sajnos az idei kampányban Óbudán ismét számos ilyen szabálytalansággal kellett szembesülnünk.

Kamupártok

Azzal kezdődött a történet, hogy a választási rendszer tudatosan óriásira tárt kiskapuit kihasználva, Óbudán mintegy 50 jelölt kezdett ajánlást gyűjteni. Közülük 29-en adtak le ajánlásokat. A kerületben a Választási Bizottság korrekten dolgozott, így a 20 jelöltet sikerült kizárni, mivel nem volt elegendő érvényes aláírásuk, vagy visszaélésekre derült fény. Így is maradt még 3 kamupárti jelölt.

Plakáttépkedés

Az összes ellenzéki párt panaszkodik arra, hogy plakátjaikat szervezetten rongálják.

Egyetlen éjszaka alatt Szabó Tímeának, a legesélyesebb ellenzéki jelöltnek több mint 100 plakátját tépték le a Flórián tér környékén. Bár már-már megszoktuk, hogy az ellenzéki plakátolás olyan, mint magos Déva várának építése, mert amit felrakunk estére eltűnik reggelre, azért feljelentést tettünk ez ügyben.

A plakátok letépése választási bűncselekmény és komoly anyagi kárt is okoz, hiszen új plakátokkal, újra el kell végezni a munkát. Sok plakátot a kerület által üzemeltetett térfigyelő kamerák előtt rongáltak meg, ezért kértük a rendőrséget, hogy nézzék vissza a felvételeket. Azóta több mint két hét telt el, de érdemi választ nem kaptunk, pedig az ilyen ügyeknél az lenne a visszatartó erő, ha a kampány alatt és nem a választások után születnének nyomozati eredmények…

Így a hajrában a fizikai erőszakig fajultak a dolgok, bántalmaztak egy a plakátrongálókat felelősségre vonó jobbikos képviselőt. Az általa megosztott képeken elég rosszul fest és arra panaszkodik, hogy két fogát kiverték. Így az idei kampányt sem úsztuk meg pofozkodás nélkül.

http://www.atv.hu/belfold/20180406-osszevertek-a-jobbik-obudai-onkormanyzati-kepviselot

szanyo.PNG

 

Óbuda Újság

Az Óbuda Újság legutóbbi számában Menczer Erzsébet fideszes jelölt 5 cikkben is szerepel, többször képpel és egyszer a pártja kampányplakátja mellett. Mindezt úgy, hogy Menczer semmilyen állami, vagy önkormányzati tisztséggel nem rendelkezik. A másik fideszes jelölt, Varga Mihály munkássága még eggyel több cikket ihletett, de ő legalább miniszter és a körzet egyik parlamenti képviselője.  Eközben egyetlen riválisuk sem szerepelhet az újságban még fizetett hirdetéssel sem, mivel az Óbuda Újság nem jelentkezett be a politikai hirdetéseket megjelentető médiumok közé, mert „nem akart belefolyni a kampányba”…

A választási kampányban a médiumok kötelesek lennének kiegyensúlyozottan, arányosan tájékoztatni a jelöltekről, ehhez képest az újság semmilyen ellenvéleményt sem közöl, és nem is említi az ellenzéki képviselőjelölteket. Az előző kampányba még a fizetett politikai hirdetésünket sem jelentették meg, mert szerintük nem volt megfelelő a tartalma. Mindezt úgy, hogy az Önkormányzat évi több mint 80 millió forint közpénzzel támogatja a lapot.

Impresszum nélküli rágalmazó szórólapok

A héten elkezdték kiszórni a Szabó Tímeát rágalmazó és lejárató, impresszum nélküli szórólapot. Ezt a szórólapot sok esetbenMenczer Erzsébet kampányanyagával együtt, azzal összehajtva terjesztették a kerületben. Nyilvánvalónak tűnik, hogy ugyanaz rendelte meg mindkét anyag gyártását és terjesztését.

A kampányban választási visszaélésnek számít az impresszum nélküli kiadványok terjesztése, mivel így nincs felelőse a kiadványnak, nincs ki ellen eljárást indítani a rágalmazás és becsületsértés miatt.

Névtelen és visszakövethetetlen telefonos rágalomkampány

Számos lakossági bejelentést kaptunk arról, hogy a héten elkezdődött a kerületi polgárok telefonon történő zaklatása is. Sokan nem értik, hogyan jutottak hozzá a mobilszámukhoz, amit nem adtak meg marketing célokra és nem kötötték a III. kerületi lakcímükhöz. Visszanyomozhatatlan számokról telefonáló aktivisták azt hazudják nekik, hogy a Fidesz legesélyesebb kihívója migránsokat akar beköltöztetni a kerületbe.

Az is figyelemre méltó egybeesés, hogy a Facebook oldalán Menczer épp azokat a rágalmakat sugalmazza Szabó Tímeáról, amelyekkel az anonim telefonhívásokban és impresszum nélküli szóróanyagokon riogatják az embereket.

Menczer Erzsébet tagadja, hogy bármi köze lenne ezekhez a visszaélésekhez és állítólag maga is feljelentést tesz, amiért megvádolták azzal, hogy megszavazta a fia menyasszonyának kiutalt önkormányzati bérlakást. (Ez azért érdekes, mert a fideszes vezetésű önkormányzat igazolhatóan egyhavi tiszteletdíjának megfelelő pénzbüntetésre ítélte, amiért nem jelentette be érintettségét.)

Mindez választási visszaélésnek minősül, az MSZP és a Párbeszéd meg is tette a bejelentését. Sajnálatos módon az ilyen visszaélések befolyásolhatják a választási eredményeket, de általában nem követi ezeket megfelelő hatósági szankció. Ugyanis általában megállapítják a választási szabálysértés de bizonyítékok hiányában nem találnak felelőst, vagy jóval a választások után születik elmarasztaló határozat. Ezért azok akiknek a hátrányára elkövetik a visszaéléseket, maximum annyit tehetnek, hogy nyilvánosság hozzák a tényeket.

Érthető az idegesség, mert a Fidesz, mindezek ellenére vesztésre áll a körzetben. Elképesztő, azonban, hogy abban a választási rendszerben, ahol minden a Fidesznek kedvez, arra sem képesek, hogy a saját maguk érdekében hozott szabályok szerint törvényesen és szabályszerűen kampányoljanak.  Felháborító, hogy mennyi visszaélést követnek el a Fidesz érdekében, a többi párttal szemben és különösen a legesélyesebb ellenzéki kihívó ellen.

Kormányváltás vagy újra Orbán? - LogIQs szavazási útmutató

 mérlegxx.png

A vasárnapi választás fő kérdése, hogy marad-e Orbán Viktor kormánya és az előző 8 év kormányzási gyakorlata, vagy kormányváltás lesz Magyarországon. Vajon folytatódik-e

  • az ipari mértékű büntetlen korrupció kora,
  • milliók további elszegényedése,
  • a fiatalok tömeges külföldre menekülése,
  • az európai értékek ázsiaira cserélése, a demokrácia leépítése
  • az egészségügy és az oktatás tönkretétele,
  • hagyjuk magunkat tovább hülyíteni a közmédiában és plakátokon sulykolt hazugságáradattal

vagy változás történik? 

Ehhez képest minden más kérdés, miszerint XY közkedvelt, vagy közutálatnak örvendő politikus, képviselő lesz-e, bejut-e egy kis párt a Parlamentbe, vagy valamelyik kamupárt eléri-e az állami támogatáshoz szüksége 1%-ot sokadrangú probléma  a választók döntő többségének és a magyar társadalom szempontjából.

Tudjuk, hogy a választók többsége kormányváltást akar, de ezt az akaratot az érvényes szabályok mellett nehéz érvényesíteni. Ezért kell okosan, taktikusan szavaznunk.

A Fidesz új választási törvényében teljes mértékben saját érdekei szerint szabályozta a szavazást és sokan nem látják át teljesen az új választási rendszert, igyekszem a kormányváltás/kormány-újraválasztás szempontjából elemezni a lehetőségeket. Elmondom, ki hogyan maximalizálhatja szavazata értékét, egy olyan rendszerben, amely a kormány újraválasztására és az ellenzéki szavazatok leértékelésére lett megalkotva. Magyarán most, hogy 4 év után először nyilváníthatjuk ki eredményesen a politikusokkal kapcsolatban kialakult véleményünket, mit eredményez a szavazatunk?  

A választást, azaz a kormány sorsát elsősorban az egyéni jelöltekre leadott szavazatok döntik majd el. Az egyéni szavazatunk azért is értékesebb, mert sok körzetben néhány szavazaton fog múlni, hogy kormánypárti, vagy ellenzéki jelölt kerül be a Parlamentbe. A választás egyfordulós, és a Fidesz érdekeinek megfelelően sok a kamupárti jelölt, számos körzetben több mint 30-an versengenek az első helyért. Egy ilyen körzetben akár nagyon alacsony támogatottsággal is végezhet valaki a mandátumot érő első helyen, ha a többi szavazat megoszlik a másik 29 jelölt között. CSAK AZ ELSŐ HELY számít, mindegy ki lesz a második és ki a 25. Ezért ha valaki azt szeretné, hogy a szavazata kormányváltó szavazat legyen, úgy a győzelemre legesélyesebb ellenzéki kihívóra érdemes szavaznia. No de ki a legesélyesebb?   

Sok körzetben ez egyértelmű, például Budapesten szinte mindenhol a baloldali közös (MSZP-Párbeszéd, Liberálisok, DK, Szolidaritás) jelölt, vagy az általuk támogatott Együtt politikus (Csepelen és a XVI kerületben) a legesélyesebb. Vannak helyek, ahol a helyzet  bonyolultabb, nekik az alábbi összehasonlítás átnézését ajánlom: https://atlatszo.hu/2018/03/27/eselyes-jeloltek-mit-kell-tudni-a-taktikai-szavazasra-buzdito-oldalakrol/

Az esélytelen jelöltekre leadott szavazat a kormányváltás és a fideszes jelölt leváltása szempontjából elvész és csak töredékszavazatként hasznosul tovább. Ennek a szavazatnak az értéke sokkal kisebb lesz, mert míg az egyéni jelöltek versenyében akár néhány szavazat is megfordíthatja az eredményt, addig majdnem 85 000 töredékszavazatra lesz szükség egy mandátum megszerzéséhez.

A pártlistákra leadott szavazatok CSAK azoknál a pártoknál hasznosulnak, akik elérik az 5%-os küszöböt. A határon túli szavazatok miatt ez az 5% az itthoni szavazatok kb. 5,5%-a, mert kb. ennyi kell majd a bejutáshoz. ( Kétpárti szövetségek esetében ez a küszöb 10%.)  A jelenlegi közvélemény-kutatási adatok szerint ez biztos sikerülni fog a Fidesz-KDNP-nek, a Karácsony Gergely vezette MSZP-Párbeszéd listának  és a Jobbiknak, emellett stabilan 5% fölé mérik a DK-t és az LMP-t.  Azaz aki azt szeretné, hogy a listás szavazata biztos hasznosuljon, annak az 5 legerősebb pártlista egyikére érdemes szavaznia. Sokat hallani manapság, hogy listán szavazzunk a legszimpatikusabb pártra, támogatottságtól függetlenül. Sajnos 1% köré mért pártoknak szinte semmi esélye nincs arra, hogy pár nap alatt szerezzenek még úgy negyedmillió új szavazót, ha 4 év alatt 60-80 000 embert tudtak csak megnyerni. Ráadásul, az így meggyőzendő szavazók is megoszlanak majd legalább 3 kispárt között. Ez a kampány csak arra jó, hogy nagyobb eséllyel legyen meg az állami támogatást garantáló 1%-uk.  Így a többi pártra leadott listás szavazat szinte biztosan elvész, azaz áttételesen Orbán Viktor győzelmét segíti. (Az lenne az egyetlen esély, ha kölcsönös visszalépések eredményeképpen a kispártok egyéniből juttathatnának be pár képviselőt a Parlamentbe, így erre kell törekedni.)

Ezen logika alapján kinek mire érdemes szavaznia?

Aki szeretne további 4 évet adni Orbánnak a folytatásra, annak célszerű a Fideszre szavaznia egyéniben és listán is. Ha támogatja Orbánt, de elégedetlen a helyi fideszes jelölttel, akkor egyéniben támogassa a legszimpatikusabbat.

Aki szeretné leváltani a kormányt, annak a Karácsony vezette MSZP-Párbeszéd szövetségre érdemes ikszelnie, mind egyéniben, mind listán, mert minden eddigi kutatás szerint a jelenlegi ellenzék közül nekik lesz a legnagyobb frakciójuk. Így ha nem Orbánt, akkor Karácsonyt fogják felkérni a kormányalakításra. Emellett a demokratikus ellenzék hozhat igazi változást, mivel eddig is sok esetben a szélsőjobb programját hajtotta végre a Fidesz. Ahol a visszalépések miatt nincs MSZP-Párbeszéd jelölt, ott egyéniben a legesélyesebb ellenzéki jelöltre célszerű szavazni, mert csak így lehet meg a kormányváltáshoz szükséges parlamenti többség.

Mivel a DK is részese a baloldali együttműködésnek, és biztos bejutónak számítanak, a rájuk leadott szavazatok is a kormányváltást segítik.

A Fidesz sokszor a Jobbik programját hajtotta végre, akit ez nem zavar és nem tart egy Fidesz-Jobbik koalíciótól, vagy attól, hogy visszatérnek az EU-s zászlók égetéséhez, annak érdemes a Jobbikra szavaznia listán, mivel a Jobbik is biztos bejutónak számít.

Az LMP esetében kérdéses, hogy mire is szavaz az ember. Ugyanis az ökopárt jelenlegi viselkedése a Fideszt erősíti, mivel nem működnek együtt másokkal, így akár 15-25 körzetben is elősegíthetik a a Fidesz győzelmét. Ezzel nagyon megnehezítik a kormányváltást, és esélyt adnak egy újabb 2/3-adra. Emellett minap bejelentették, hogy gyakorlatilag senkivel sem tudják elképzelni a közös kormányzást. Így a rájuk leadott voksok aligha eredményeznek a kormányváltást.

dilemma.PNG

Aki más, várhatóan a parlamenti küszöböt távolról ugató pártokra szavaz, az biztosan elvesztegeti a szavazatát. Tehát pont akkora hatással lesz a végeredményre, mintha otthon maradt volna.

Aki nem megy el szavazni, az mások kezébe adja a döntést, és egyértelműen Orbánt segíti, mivel az alacsony részvétel a Fidesznek kedvez. Ők a Kubatov lista segítségével egyenként megkeresik a szimpatizánsaikat és elviszik őket választani, míg a kormánnyal is elégedetlen bizonytalanok véleménye nem kerül kifejezésre. Nekik ajánlom az alábbi vicces és egyben tanulságos  videót:

http://www.comedycentral.hu/videok/h1s86u/valasztas-2018-emoke

Ha olyan, győzelemre esélyes egyéni jelöltet indítanak a kormánypártok, vagy legerősebb kihívójuk, aki a választó számára korrupciós ügyek, vagy eddigi közéleti szereplése miatt vállalhatatlan és pártpreferenciájától függetlenül büntetni szeretné ezt a jelöltet, annak érdemes a legerősebb ellenjelöltre szavaznia. /Fideszes „büntetendő” jelölt esetében az ellenzékre és fordítva/

Összességében a kormányváltás érdekében helyben a legesélyesebb ellenzéki jelöltre és listán valamelyik nagyobb ellenzéki listára (Mszp-Párbeszéd, DK vagy Jobbik esetleg LMP) érdemes szavazni, a kormány újraválasztásáért pedig a Fideszre. Az többi párt egyéni jelöltjeire leadott szavazatok csak töredékszavazatként hasznosulnak, sokkal kisebb súllyal, azaz nyilvánvalóan a Fidesz kormány maradását segítik elő.

 

 

Most megtudhatod ki, mennyit tett a kormányváltásért /avagy kinek fontosabb a pártérdek?

 

dilemma.PNG

A választások előtt naponta különböző közvélemény-kutatási adatok érkeznek. A pártok pedig egymásnak ellentmondó közleményeket adnak ki. Választó legyen a talpán, aki jól átlátja a helyzetet. Ebben szeretnék segíteni azzal, hogy leírom, szerintem mik a pártok választástechnikai érdekei, hogy világosabb legyen, miért mondanak valamit a politikusok, hogy mit tarthatunk igaznak és miben akarnak megvezetni minket.

A Fidesz hatalmon maradása érdekében kialakított választási rendszerben az ellenzék nehéz helyzetben van. Egyrészt az egyfordulós választásokon nyilvánvalóan kénytelenek együttműködni, másrészt igyekeznek a pártérdekeiket szem előtt tartani. A pártok érdeke sok szempontból a helyzetüktől/támogatottságuktól függ. 

A választóknak azonban másféle érdeke van. Egy részük Orbán győzelmében érdekelt, ők jelenleg kisebbséget, de egy nagyon jól szervezett kisebbséget képviselnek. A csendes többség kormányváltást szeretne, de sok egymással rivalizáló párt között kell választaniuk.

Az 1% körüli támogatottsággal rendelkező pártok érdeke az 1% elérése, hogy ne kelljen visszafizetni a kampánytámogatást és a párt állami támogatásban részesüljön a következő 4 évben. Ez a párt szempontjából fontos ugyan, de nem eredményez parlamenti képviseletet, sőt megnehezítik a kormányváltást, mert szavazók tömegét bírják rá arra, hogy elvesztegessék a szavazatukat.

A közepes támogatottsággal rendelkező pártok célja az 5%-os parlamenti küszöb elérése. (A határon túli szavazatok miatt, ez a belföldi szavazatok kb. 5,5%-a lesz). Kétpárti szövetség esetén pedig 10% kell. Akinek ennyi támogatója van, az számos (kb. 20-30) helyen tudja érdemben befolyásolni azt, hogy ki nyeri meg a körzetet, ezért nagy a pártok felelőssége.

Aki a kormányváltásért küzd, annak az a fontos, hogy az ellenzék a 106-ból minél több egyéni körzetben legyőzze a Fideszt, mert csak így lehet parlamenti többséget szerezni. Akkor lesz változás, ha minimum 55-60 helyen egyértelművé tesszük, ki a legesélyesebb ellenzéki jelölt és a választók őket támogatják. Ehhez azonban együttműködésre, visszalépésekre van szükség, amely áldozatvállalással jár a szűken értelmezett pártérdekkel szemben.

Ezért érdemes megnézni, hogy az egyes pártokra leadott szavazatok mennyire szolgálják a szavazók valódi szándékát, a kormány megtartását vagy leváltását, illetve, hogy mely pártok tesznek valóban a változásért, kik hoztak áldozatot, és kik azok, akik inkább csak beszélnek róla…

Az alábbi táblázatban próbáltam összehasonlítani a pártok lépéseit saját érdekükben, és a kormányváltásért tett eddigi gesztusaikat. Az utolsó oszlopban kaptak egy értékelést arra vonatkozóan, hogy mekkora áldozatot hoztak a kormányváltásért. Ezt a párt támogatottságának és az elengedett körzetek számának szorzatával határoztam meg, így minél nagyobb az érték, annál többet engedett az adott párt. (Ez azért igazságos, mert egy nagyobb párt részéről nagyobb gesztus, ha átenged egy körzetet, mivel sokkal több szavazatról mond le.)

Ezt a listát az MSZP-Párbeszéd vezeti, mert ők nagy támogatottság mellett sok körzetet engedtek el, és a Jobbik és az LMP zárja, mivel ők nem működnek együtt másokkal.

 visszalepesekvegleges.PNG

 Remélhetőleg még minden párt javít az értékelésén, igyekszem majd naprakészen tartani a változásokat. 

A Fidesz esetében egybeesik a szavazói akarata és a párt érdeke, hisz mindannyian újabb Orbán kormányt szeretnének. Nincs szükségük taktikázásra a saját képükre formált választási rendszerben. Sok közutálatnak örvendő, korrupciós ügyekben lejáratott egyéni jelöltet is indítanak. Orbánnak ez az érdeke, hiszen könnyebb zsarolható, önálló politikai akarattal nem rendelkező képviselőkkel dolgoznia. A korrupció a Fidesz szavazóknak sem érdekük, de kevesen büntetik az egyéni jelöltet. Aki mégis ezt tenné, az csak listán szavazzon a kedvenc pártjára, egyéniben válasszon szimpatikusabb jelöltet.

Az MSZP-Párbeszéd a Liberálisok támogatásával a demokratikus ellenzék legerősebb pártszövetsége. Nekik van a legnagyobb esélyük a kormány leváltására és Karácsony Gergely személyében az ő miniszterelnök-jelöltjük Orbán legesélyesebb és legnépszerűbb kihívója. (Várhatóan a Jobbik több listás szavazatot kap, de az egyéni képviselőkkel az MSZP-Párbeszédnek lesz nagyobb frakciója) Ez a szövetség megegyezett a DK-val, csak 61 helyen indult el a 106-ból és azóta is visszalépett 3 civil, illetve 1 helyen az Együtt és 2 helyen az LMP  jelöltje javára, hogy esélyt adjon egyéni győzelmükre. Az utolsó pillanatig tárgyaltak további visszalépésekért. Így áldozatot hoznak a pártérdek szempontjából, de jelentősen növelik a kormányváltás esélyét.

A DK támogatottsága 6% körüli. Ők megállapodást kötöttek az MSZP-Párbeszéddel, így nem indulnak egymással szemben. 45 helyen indultak és két helyen visszaléptek az LMP és 1 helyen az Együtt javára.  

A Jobbik a legtámogatottabb ellenzéki párt. Várhatóan ők kapják a legtöbb listás szavazatot. Az ő helyzetük érdekes, mert szélsőjobboldali pártként a fővárosban elsősorban a Fidesztől vettek el szavazókat, míg vidéken jórészt a baloldaltól. A szavazóik többsége kormányváltást akar és együttműködést ennek érdekében. A Jobbik ennek ellenére senkivel sem tárgyal, elindul mindenkivel szemben mind a 106 körzetben. Az együttműködés teljes hiánya sok körzetben a Fideszt erősíti.

Az LMP reális célja a parlamenti küszöb elérése. Emellett 6-7%-os támogatottságuk miatt számos egyéni körzetet lehetne megnyerni, amennyiben az LMP hajlandó lenne együttműködni. Ez esetben ő közös jelöltjeik is esélyesek lennének egyéni győzelemre, így jóval több mandátumhoz juthatnának, ráadásul más körzetekben elősegíthetnék az esélyes  ellenzéki jelöltek győzelmét. A párt szavazóinak több mint 90%-a kormányváltást akar és elvárná, hogy a pártja is támogassa azt. Szavazóik többsége szívesen átszavaz egy esélyes baloldali jelöltre. Az LMP esetében így egybeesik a technikai pártérdek és a kormányváltás elősegítése. Ennek ellenére a párt határozottan elutasít minden együttműködést másokkal, ezzel nagy mértékben segítve Orbán hatalmon maradását. Összesen 6 helyen léptek vissza, így is 100 helyen van még jelöltjük, nem támogattak olyan civil jelölteket, mint Mellár Tamás vagy Kész Zoltán és a fideszes ajánlásokat elfogadó képviselőjük sem lépett vissza egyelőre. Érdekes kérdés, hogy vajon miért viselkednek ilyen illogikusan. Tényleg vakon hisznek valamilyen a valóságtól elrugaszkodott elvben, vagy a párt vezetőinek egyéni érdeke a Fidesz hatalmon tartása? Végül is, mindegy mi az ok, a lényeg, hogy az LMP választói akaratával szembefordulva, bármit is próbál kommunikálni, gyakorlatilag a Fidesz hatalmon maradását támogatja.

A Momentum támogatottsága 2% körüli. Így ők jó eséllyel meghaladják az 1%-os eredményt, ezáltal kapnak állami támogatást a következő ciklusban, amiből építhetik a pártot, de kis eséllyel szerzik meg pár nap alatt az 5%-os küszöb eléréséhez szükséges kb. 180 000 új szavazót. Új pártként számukra ez az eredmény is siker. Szinte az egész országban, 97 helyen sikerült jelöltet állítaniuk és eddig is hajlottak az esélyes ellenzéki jelöltek támogatására, egyoldalú gesztust gyakorolva 11 helyen visszaléptek. A Momentum pártérdeke a minél jobb listás szereplés, esetleg az 5% elérése, ennek érdekében tesznek gesztusokat. Ugyanakkor nagy esély van arra, hogy a kormányváltó választási akarat nem érvényesül a rájuk leadott listás szavazatokkal, mert ezek elvesznek, ha a párt nem éri el a parlamenti küszöböt.

Az Együtt 1% körüli támogatottsággal rendelkezik. Számukra reális veszély, hogy becsúsznak 1% alá, elveszítve ezzel a kampánytámogatást és a későbbi állami támogatást. Tovább nehezíti a helyzetüket, hogy csak 45 helyen sikerült jelöltet állítaniuk, amiből 15 helyen visszaléptek. Nekik azonban pár helyen van olyan esélyes jelöltjük, akik a visszalépéseknek hála megnyerheti a körzetet. Így az Együttnek is lesznek parlamenti képviselői. Stratégiájuk segített a választók kormányváltó akaratát és a párt parlamentbe jutási érdekét összehangolni. Listán szinte biztos nem érik el az 5%-ot, mert ehhez kb. 240 000 új szavazóra lenne szükségük, miközben 6 év alatt kb. 60 000-t gyűjtöttek csak. Így a rájuk leadott listás szavazatok várhatóan elvesznek  kormányváltás szempontjából.

A Kétfarkú Kutya Párt is 1% körül áll. A viccpárt 39 helyen indított képviselőjelöltet. Szinte biztos nem érik el pár nap alatt az 5%-os küszöböt és sehol sincs győzelemre esélyes jelöltjük. Így a rájuk leadott szavazatok nagy eséllyel elvesznek. Ettől még várhatóan lesz annyi szavazójuk, hogy némi állami támogatást kapjanak a következő ciklusban.

Összességében az látszik, hogy aki meg akarja buktatni az Orbán kormányt, annak továbbra is a legesélyesebb ellenzéki jelöltre érdemes szavaznia, míg listán érdemes olyan ellenzéki pártra szavaznia, akik biztosan elérik az 5%-os küszöböt.

Nőnapról férfiként, avagy mit tehetnénk a nők egyenlő jogaiért

 

virag.jpg  Ma van a Nemzetközi Nőnap 

Ilyenkor szoktak a férfiak hirtelen észbe kapva átadni egy szál virágot közeli hölgyismerőseiknek. Zoltán nevű barátaikat meghívják egy sörre. Aztán megnyugodnak, hogy ők minden tőlük telhetőt megtettek, és a dolgok épp úgy mennek tovább mint addig.  

Ritkán jut eszünkbe, hogy hány területen vannak még mindig hátrányban a nők. Férfiként mennyivel könnyebb érvényesülni, több pénzt keresni. Azon sem gondolkodunk el, hogy mi mit tehetnénk az igazságtalanságok csökkentéséért. Pedig teendő van bőven:

 

  • Ma a magyar nők, ugyanazért a munkáért átlagosan 20%-kal kevesebb pénzt kapnak, mint férfitársaik. 

  • Durván működik az úgynevezett üvegplafon, középvezetőnél magasabb beosztásba sokkal ritkábban kerülnek nők, mint férfiak, pedig sok nő alkalmas(abb) lenne ilyen feladatra és sokkal több nő rendelkezik felsőfokú végzettséggel, mint férfi. Ma Magyarországon csak elvétve találunk női csúcsvezetőket a gazdasági életben és a politikában. Jelenleg egyetlen női miniszterünk sincs, miközben a nálunk sokkal sikeresebb skandináv országokban a gazdasági és politikai vezetésben arányos a nemek képviselete.                               uvegplafon.jpg
  • Még mindig rengeteg nő áldozata a családon belüli erőszaknak, és nem kapnak megfelelő segítséget a társadalomtól és a hatóságoktól. Csaknem kivétel nélkül az áldozatot teszik felelőssé a bántalmazó erőszakos viselkedéséért, A statisztikai adatok szerint a partnerbántalmazás az esetek 95 százalékában férfi elkövetőt és nő áldozatot jelent. MINDEN ÖTÖDIK nőt rendszeresen bántalmaz férje vagy partnere.  Magyarországon a családon belüli erőszak hetente legalább egy nő életét követeli.                                      nema_tanuk.JPG
  • A nők jogaiért küzdő civil szervezetek minimális összegből gazdálkodnak. Az egyik legismertebb szervezet a NANE, 2016-ban  összesen 18 millió forintos bevételből működött. Az állam alig támogatja ezeket a szervezeteket, miközben milliárdok mennek el, mondjuk lówellnessre vagy határon túli focisták támogatására.

Nyilvánvalónak tűnik, hogy egy szál virággal nem oldható meg a probléma.

Mit tehet, aki TÉNYLEG tenni akar a nőkért?

Íme, néhány tipp:

  • Ha sok információ újnak tűnik, ossza meg a cikket legalább egy ismerősével!
  • Kevés pénzből lehetetlen országosan segíteni a bajba jutott nőket. Aki teheti önkéntes munkával, pénzadománnyal, az SZJA 1%-nak felajánlásával támogasson a nők egyenlő jogaiért küzdő szervezetet!
  • Évente egyszer, jöjjön el egy demonstrációra, mondjuk a Néma Tanúk Felvonulására, annak érdekében, hogy a mindenkori hatalom érezze a helyzet súlyosságát és lássa az ügy társadalmi támogatottságát! 
  • Az esélyegyenlőséget ki is kell harcolni! Ezért fontos, hogy kiálljunk, ha a nőket hátrányos nemi megkülönböztetés éri, ne fogadjuk el a bántalmazási és erőszakos ügyekben az áldozathibáztatást!
  • Végül egy aktuális politikai teendő. A jelenlegi kormány nem akarja ratifikálni az Isztambuli Egyezményt, az Európa Tanács Egyezményét a nők elleni és a családon belüli erőszak megelőzéséről és felszámolásáról. Az elmúlt 8 évben megszokottá váltak a nőket sértő kijelentések a Parlamentben és a közéletben. Szóval, itt az ideje a szemléletváltozásnak. Jönnek a választások, a sok szempont közé vegyenek fel még egyet: olyan jelöltekre és pártokra szavazzunk, akik kiállnak a nők jogaiért, elhatárolódnak a szexista kijelentésektől és lehetőleg nemi kvótát alkalmazva biztosítják mindkét nem arányos képviseletét a pártvezetésben és a jelöltek között! Aki ezért az ellenzékre szavaz, annak érdemes helyben a legesélyesebb kihívót támogatnia, mert csak neki van esélye a Parlamentben is kiállni az esélyegyenlőségért.

kormanyok.jpg

Ugye a kép nyilvánvalóvá tette, hogy Svédország az esélyegyenlőség területén is jobban teljesít?

Tegyünk azért, hogy Magyarországon se csak üres gesztus legyen az édesanyáinknak, kedvesünknek és lányainknak adott nőnapi virág!

Vészharang!!! – vajon demokrácia van nálunk, vagy egyszemélyi, korlátlan hatalomgyakorlás?  

diktatura.jpg   

A Wikipédia szerint: „a demokrácia a társadalom jelentős számú, szavazati joggal rendelkező tagjainak hatalmából eredő politikai rendszer, ahol hatalmi fékekkel és ellensúlyokkal biztosítják a társadalom jól szabályozott működését, mint például a közhatalom gyakorlóinak kizárólagos hatalomra törésének a megakadályozását, a társadalmi igazságosságot és a jóléti társadalom megvalósulását.”

 Évszázadok óta tudjuk, hogy a hatalmi ágak szétválasztása a hatalommal való visszaélés intézményesített gátja. Szerepe, hogy az egyes önállóan gyakorolható, azonos szintű döntéshozói tisztségek körét és felhatalmazását elkülönítse egymástól, és biztosítsa az egymástól független kiválasztásukat és megbízatásukat. Eredetileg három hatalmi ágat különböztettek meg:

·        a törvényhozást (parlamenthelyi önkormányzat),

·        a közigazgatást (kormány),

·        és az igazságszolgáltatásnak (a bírói szervek és az ügyészség)

Azóta továbbiak jöttek létre vagy kaptak ide besorolást, mint a demokráciában ellenőrző feladatokat ellátó szervezetek és intézmények, ilyen például az Alkotmánybíróság, adatvédelmi biztos vagy a közösségi támogatással működő tömegtájékoztatási eszközök.

Ezeknek hatáskör tekintetében, és személyi vonatkozásban is el kell válnia egymástól és kölcsönösen korlátozniuk, ellenőrizniük kell egymást.

Mindez az önkényuralom megakadályozására irányult, ma pedig a demokratikus hatalomgyakorlás és berendezkedés elengedhetetlen feltételeként működik.

Ehhez képest mi a helyzet ma Magyarországon, van-e okunk az aggodalomra?


Orbán Viktor 8 éves kormányzása alatt következetesen, lépésről-lépésre bontották le a kizárólagos hatalomgyakorlás korlátait. Pedig a fékek és ellensúlyok rendszere nem működik, a hatalmi ágak nincsenek szétválasztva. Mára már alig vannak lehetőségek a hatalmon lévők ellenőrzésére, felelősségre vonására vagy leváltására. Már Montesquieu is megállapította, hogy a hatalmi ágak szétválasztásának hiánya zsarnokságot eredményez.

A közigazgatást Orbán Viktor vezeti miniszterelnökként. Vajon ki és miképp korlátozhatja a hatalmát?

A végrehajtó hatalmat a törvényhozásnak, azaz a Parlamentnek kellene ellenőriznie. Ez azonban nem valósul meg, mivel Orbán személyesen, teljhatalommal választja ki az összes fideszes parlamenti képviselőjelöltet, csak maximálisan lojális és gyakran zsarolható politikusok indulhatnak, ők kizárólag Orbánt képviselik, nem a választóik érdekét. Alig van példa arra, hogy bárki is a lelkiismerete alapján szavazzon, akár egy kevéssé lényeges kérdésben. Ha ez mégis előfordul, akkor pénzbüntetéssel sújtják a renitens képviselőt és politikai karrierje is könnyen véget érhet.

A harmadik klasszikus hatalmi ág az igazságszolgáltatás. Itt a bíróságok szintjén még jórészt működik a függetlenség, annak ellenére, hogy a Fidesz belső köréhez tartozó Handó Tünde lett az Országos Bírói Hivatal elnöke. Az ügyészség azonban 2010-től, amióta Polt Péter volt fideszes parlamenti képviselőjelölt a legfőbb ügyész pártirányítás alatt áll. A fideszes politikusok korrupciós ügyeiben az ügyészség szinte sosem látja indokoltnak a nyomozást és a kormány által irányított rendőrség sem jeleskedik ezekben az ügyekben. Tehát a hatalom embereit nem érheti el az igazságszolgáltatás.

A sajtót szokás negyedik hatalmi ágként emlegetni. Az elmúlt 8 évben a közmédia és a Fideszhez közel álló médiumok durvábban cenzúráznak és manipulálnak. Gyakorlatilag semmilyen kritikus hír nem jelenhet meg a kormányról és a Fideszről, az ellenzékről viszont szinte csak negatívan tudósítanak. A médiának ez az egyre növekvő része kizárólag az Orbán rezsim kiszolgálásával foglalkozik. A fideszközeli vállalkozók, átjátszott állami pénzekből felvásárolták a TV2-t, számos vidéki lapot és hírportált.Folyamatos a kritikus hangvételű médiumok gazdasági és adminisztratív ellehetetlenítése, gondoljunk csak a Népszabadság megszüntetésére, a Klubrádió elleni hadjáratra. A frekvenciaengedélyek kiadásakor csökken a sugárzási területük, az állami vállalatok és minden olyan cég, amely tart az államhatalomtól, kizárólag a fideszes médiában hirdet. Az óriásplakát piacról épp most szorítják ki az ellenzéki politikai hirdetéseket. A politikai hirdetéseket egyre durvábban korlátozzák, miközben a kormány közpénzből tízmilliárdokat költ Orbán propagandára. Most újabb merénylet készül az újságíró kamara megalakításával. Ezután a hatalom könnyen elnémíthatja a számára kellemetlen újságírókat.

Ezek eredményeképpen a kormánypropagandát már-már goebbelsi szinten művelik, miközben az ellenzék hangja egyre kevesebb emberhez juthat el. Többmillió magyar állampolgár nem jut kiegyensúlyozott tájékoztatáshoz.

Emellett működhetnének a demokráciában ellenőrző feladatokat ellátó szervezetek, ilyen például az alkotmánybíróság vagy az Állami Számvevőszék. Sajnálatos módon ezeket a pozíciókat is megszállták a Fidesz pártkatonái. Az Alkotmánybíróságban többségben vannak Orbán delegáltjai Az ÁSZ elnök a volt kormánypárti képviselő, és épp most, a választások előtt lehetetleníti el igazságtalan, nagyösszegű pénzbüntetésekkel az összes jelentősebb ellenzéki pártot.

A kormányt elméletileg korlátozhatja a népszavazás intézménye is. Az Orbán rezsim épp ezért durván megnehezítette a népszavazás kezdeményezését. A budapesti kerületekben például az összes szavazó 25%-nak aláírása kell egy népszavazás kezdeményezéséhez. (ezt 30 nap alatt összeszedni sokkal nehezebb, mint megnyerni egy népszavazást). Emellett a Fidesz által uralt választási bizottságok döntenek egy-egy kérdés hitelesítéséről, ezek csak nagyon kevés kérdést engednek át. Volt példa arra is, hogy a vasárnapi boltzár ügyében kopasz verőemberekkel akadályozták meg egy kérdés leadását.

2010 óta folyamatosan nyirbálják, a helyi önrendelkezés, az önkormányzatok lehetőségeit. Drasztikusan lecsökkentették az önkormányzati képviselők számát, egyre kevesebb hatáskör marad helyben, különösen a kisebb településeknél. Nyilvánosságra került tervek szerint a választások után tovább folytatódik az önkormányzatok önállóságának felszámolása, a  2000 fő alatti településeken nem lenne választás. Egy elképzelés szerint csak a megyeszékhelyeken lenne rendes polgármester-választás és a budapesti kerületeket is átszerveznék.

Maradt még néhány a kormánnyal szembeszállni képes szervezet és intézmény. Ezeket azonban törvényi és kommunikációs eszközökkel is igyekeznek ellehetetleníteni.  

Ilyenek például a civil szervezetek, melyek durva kormánypropaganda célpontjai. A megmaradt néhány kormánykritikus oktatási intézmény,például a CEU-t is támadások érik.

Folyik az ellenzékiek megfélelmítése, különösen vidéken bevált gyakorlat az ellenzéki érzelmű emberek elbocsátása az állami szférában, vagy a közmunkából történő kizárásuk.

Az ellenzéki pártok lehetőségei meg sem közelítik Orbánék mozgásterét. Minimális pénzből gazdálkodhatnak, most azt is elvonja az ÁSZ, csak magyar magánszemélyektől fogadhatnak el adományt, de 500 000 forint felett közzé kell tenni az adományozó nevét, és ettől sokan tartanak, így inkább nem adnak pénzt. Az ellenzékiek nem kerülhetnek be pozitív vagy semleges hírekkel sem a média nagy részébe, tagjaik és aktivistáik féltik az állásukat vagy a vállalkozásukat,

A választási rendszer csak a Fidesz érdekeit szolgálja, és rendszeresen módosítják Orbán pillanatnyi  érdekeinek megfelelően. Egyfordulós választásokon 35-40%-os eredménnyel többségük, kb 45%-tól 2/3-uk lehet a Parlamentben. A választások tisztasága felett őrködő bizottságokban is többségben vannak az állam és a Fidesz delegáltjai. Az ellenzéki kampányt gyakorlatilag kiszorítják a közmédiumokból és az óriásplakátokról, miközben milliárdokat költhetnek közpénzből kormánypropagandára ezeken a felületeken. Az ilyen választási rendszer önmagában is nagyon komoly eszköz a Fidesz leválthatatlansága irányában.

Az Orbán rezsimre jellemző a köz erőforrásainak teljes alárendelése a pártérdeknek.  Már magától érthetődő az állami megrendelések és a közbeszerzések leosztása Fideszhez közel álló cégekhez. Rajtuk kívül más alig kap ilyen megrendelést. Így az Orbán rezsim hatalmas pénzügyi hátteret épített ki magának. Ezeknek a pénzeknek a többsége azonban EU-s forrás.

Épp ezért gazdasági okok miatt Orbán egyelőre még érdekelt valamilyen látszat fenntartásában a külvilág felé. Azonban az EU-s források várhatóan kiapadnak a 2020-as évek elejére így rövidesen napirendre kerülhet az EU-ból történő kilépés kérdése is.

Nagyon aggasztó, hogy a felsorolt változások egyfelé, a demokrácia megszüntetése irányába mutatnak, következetes, tervszerű lépések, Orbán Viktor teljhatalmának biztosítása érdekében. Lassan bárkivel bármit megtehetnek, következmények nélkül. A jogállamiság látszata még számít, de egyre kevésbé.

A Viktátor terv gyakorlatilag megvalósult.

Összegezve, Orbán Viktort és kormányát, már szinte senki sem ellenőrizheti, vagy kérheti számon, tehát egyetlen ember kezében összpontosul szinte minden hatalom. Egyelőre vannak korlátozottan szabadnak mondható választások, ahol a Fidesz minden területen durva versenyelőnyből indul, de nagy többséggel most még leváltható lehet demokratikus úton, de erősen kérdéses, hogy ez meddig marad így. Esélyes, hogy ez az ellenzék utolsó esélye.

Nyilvánvalónak tűnik, hogy 2018-ban az ésszerűen gondolkozó ellenzéknek mindent meg kell tennie Orbán leváltása érdekében. Később, még antidemokratikusabb körülmények között, még inkább a Fidesznek kedvező helyzetben, kilépve az EU-ból, erre aligha lesz lehetőség.

 

Áder és Orbán lovagiatlan lovagjának már a pápa sem szent...

Bayer Zsolt szerinte "hűvős és mértéktartó módon" fogalmazva "marhának", "argentin libsinek" és "migránsnak" titulálta a Szentatyát.

papa.jpg

Majd azt is kihangsúlyozta, hogy „ne képzelje azt, hogy amit ő (Ferenc pápa) mond, az isteni kinyilatkoztatás, egy hülye, ostoba politikai vélemény, és ekképpen is kell hozzá viszonyulni   
Ezután kijelentette, ha az EU a jelenlegi úton jár, akkor „ott kell hagyni az uniót, ezt az egész ótvaros disznóólat, ott kell hagyni a francba, le kell zárni a határainkat, azok meg ottan rohadjanak meg!”
   
A református vallású Bayer úr figyelmét nyilván elkerülte, hogy egy katolikus többségű országban él és szégyenszemre ennek az országnak a magas rangú kitüntetését viseli, különben aligha sértené meg mélységesen a magyar katolikus hívők millióit.
Értjük, hogy Ferenc pápa bibliai kiállása a szegények és elesettek mellett, ellentétes a kormány gyűlölködő politikájával. Ellentétes azzal a szándékkal, hogy ellenségképet kreálva, elvonják a figyelmet az egészségügy, az oktatás tragikus állapotairól és a fiatalok kilátástalan helyzetéről. Mindez azonban nem a pápát minősíti.
   
A Fidesz belső köréhez tartozó megmondóember,  szájából igen aggasztó az EU-ról alkotott vélemény.
 
Vajon így készíti elő a Fidesz Magyarország kiléptetését az EU-ból?
Azt akarják, hogy visszaküldjék a magyar munkavállalókat, és ismét határellenőrzést vezessenek be az osztrák-magyar határon?
Bayer úr nyilván azt sem tudja, hány magyar szülő gyermeke választotta kilátástalan helyzetében azt, hogy az EU más országaiban vállal munkát.   
   orban_bayer.jpg
Bayer ismét bebizonyította, hogy méltatlan hazánk Lovagkeresztjének birtoklására.
Kíváncsian várjuk a magas állami kitüntetést átadó, majd később a "közbeszéd állapotáért" aggódó Áder János reakcióját. Elfogadható szerinte az olyan "közbeszéd", amely trágár szavakkal, emberi méltóságában sért és megaláz mindenkit, aki bármit is másképp gondol, mint Bayer a mindentudó, felkent zseni?
Ha Ádernek sem tetszik ez a stílus, vajon szóvá meri majd tenni? Az eddigi megalkuvó viselkedése nem ad okot túl sok optimizmusra.

Vízbe szórt milliárdok - vizes VB Orbán módra

 

 

vizbe_szort.jpgA vizes VB szervezése iskolapéldája annak, hogy működik a Fidesz kormány. Nem tudhatjuk, hogy a lassan üzemképtelen 3-as metróval eljuthatunk-e a rendezvény helyszíneire,  

épp a héten halt meg tragikusan egy kislány, akit nyitott mellkassal kellett átszállítani egy másik kórházba, mert nincs pénz arra, hogy a Gyerekszív Klinikának saját CT-je legyen.

Eközben presztízsberuházásra semmi sem drága. A haveri cégeknél, átláthatatlanul elköltött közpénz sokszorosa a tervezettnek. Cserébe silány minőségű, később nehezen hasznosítható projektek épültek.

Mennyibe is kerül nekünk a Vizes VB?

A VB költségei folyamatosan emelkednek, már az eredetileg tervezettnek több mint négyszeresére nőttek, a tervezett 38 milliárd forinttal szemben, várhatóan meghaladják majd a 170 milliárdot.

Így minden magyar adófizetőnek - Önnek is- legalább 42 000 forintjába kerül ez a presztízsrendezvény. Én is szívesen megnézem a versenyeket, de ennyiért nem vettem volna rá jegyet, ahogy sok más magyar állampolgár sem.

A költségek akkor kezdtek igazán elszállni, amikor kiderült, hogy kiszállunk az olimpiarendezésből a lakossági tiltakozás miatt. Sajnos a népakarat ellenére a kormány mindenképpen sportrendezvényre akarja elverni a már leosztott összeget.

Egy 2015-ös törvény szerint „a világbajnokság megrendezésével és szervezésével összefüggésben lebonyolítandó közbeszerzési eljárások tekintetében az ajánlatkérő minden esetben jogosult a közbeszerzésekről szóló törvény szerinti, rendkívüli sürgősségre alapított hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás alkalmazására."

Így a pénz elköltésekor még a szokásos irányított közbeszerzést is kerülték, hirdetmény nélküli tárgyalásos eljáráson osztották le a munkákat Fidesz közeli cégeknek. Arcpirító, hogy az elszállt költségek fedezésére például a szociális és gyerekvédelem területéről vont el 90 millió forintot a kormány.

A kétórás budapesti nyitóünnepség megvalósításának összköltsége megközelítőleg 3,4 milliárd forint lesz, ennek részleteit az illetékesek nem hajlandóak megosztani a nyilvánossággal. Az esetleg fellépő világsztárok sorozatos lemondása után nem tudjuk mit is kapunk ennyi pénzért. Összehasonlításképpen, a Sziget nagyszínpada hangosítással, az összes világhírű előadóval egy hétre körülbelül feleannyiba kerül, mint a 120 perces megnyitó ünnepség.

Durva példa a pénzszórásra a 2,1 milliárdért épült Batthyány téri ideiglenes szupertoronyugró-torony ahonnét 15 millió forintba kerül majd minden egyes pontozott ugrás. Ez esetben Orbán tanulhatott volna orosz példaképétől, mert a magyar torony épp nyolcszor került többe, mint a Putyinék által a kazanyi úszó VB-re épített hasonló célú létesítmény.

 

Silány minőségű megvalósítás

Sajnos csak az volt a fontos, hogy kormányközeli cégek nyerjenek és tovább nőjön Orbán Viktor strómanjainak, Mészárosnak és Garancsinak a vagyona. Az extraprofit számolgatása közben nem maradt idő rendes munkára. A haver cégek amellett, hogy  szemérmetlenül túláraznak és  átláthatatlanul működnek, verseny híján nincsenek rákényszerítve a minőségi munkára.

Elfogadhatatlan, hogy egy hónappal az átadás előtt beszakadt a Dagály sétány burkolata és a méregdrága Duna Aréna az első komolyabb eső során beázott, A rendezvény egyes helyszínei még mindig nincsenek készen, és ezek egy része nem is készül el teljesen a VB-re. A Balatonfüreden nincs még kész a parkolóház, kicsi az esélye, hogy az utolsó pillanatban megfelelő állapotban átadják. Biztosan nem készülnek el a Bibó István Szakkollégium felújításával a vizes vb kezdetére, pedig az eseményre érkezőknek adott volna szállást az épület.

 

Az embereket tudatosan félretájékoztatják

Elvben 350 000 látogatót emlegetnek, ennek ellenére állítólag csupán 130 000 jegyet bocsátottak ki. Ezeket ugyan eladták, de a különbözetet senki sem tudja, sőt, nem is akarja megmagyarázni.

Szántó Éva, a Bp2017 Világbajnokságot Szervező és Lebonyolító Nonprofit Kft. ügyvezetője kiemelte, hogy a látványosnak és színvonalasnak ígérkező nyári magyarországi eseményt a televízióban a becslések szerint csaknem hatmilliárdan fogják látni, és így megismerik Budapest kiemelt turisztikai értékeit is.

Ez a szám nyilvánvalóan hazugság, hisz a riói olimpiát  3,4 milliárdnyian, míg  a 2014-es foci-vb-t 3,2 milliárdnyian látták. (A Föld lakossága jelenleg összesen 7,8 milliárd körül van, de ebből sokan nem jutnak televízióhoz és van köztük számos csecsemő is...)

 

A fővárosiak és a balatonfürediek környezetpusztítást, kényelmetlenségeket és később használhatatlan, átgondolatlan létesítményeket kapnak

 Az építkezést durva  természetpusztítás előzte meg, közel 100 fát vágtak ki  emiatt az egykori Dagály strand területén. A budapestiektől elvettek egy strandot és egy parkosított területet, de egyelőre nem kaptak helyette semmit: a budapesti uszoda hónapok óta használhatatlan, a Duna parti "sétányt" az autósok közlekedési és parkolási igényeihez igazították.  

Az előkészületek hónapok óta közlekedési fennakadásokat okoznak a budai alsó rakparton és a Dagály környékén. Balatonfüreden is megnehezítették a lakosság életét, az építkezésekkel ellehetetlenítették az eddigi szezont, még a hagyományos borfesztivált is későbbre kellett halasztani.

A vizes vébé egyébként is komoly közlekedési fennakadásokat okoz Budapest közlekedésében, lezárják miatta a Lánchidat és több helyen a rakpartokat is. Sok megszokott helyen nem lehet parkolni, de ez csak a helyszínen derül ki. Emellett a buszsávokat is a VB szervezőinek rendelkezésére bocsátják.

Egyelőre nem ismert az elkészült uszoda hasznosítási modellje, a havi egymilliárdos fenntartási költségű komplexumhoz nincs üzemeltető, a kormánynak ötlete sincs, hogy mit kezd vele a VB után.

A szervezetlenség miatt esélyes, hogy országimidzs-építés helyett kínos blamázst lesz az eredmény, csak abban reménykedhetünk, hogy a sportolóink az Úszószövetség botrányai ellenére a tőlük megszokott világszínvonalú teljesítménnyel némileg feledtetik ezeket a bakikat.

 

Mit teszünk mi?

Mivel felháborító a beruházás költségének exponenciális elszállása, különösen mivel 5 miniszter is tagja a szervezőbizottságnak, a Párbeszéd  felszólítja a kormányt, hogy:

  • ne titkolózzanak, hozzanak nyilvánosságra minden a  Vizes VB-vel kapcsolatos szerződést,
  • adjanak részletes, alátámasztott magyarázatot miért kerültek sokkal többe a beruházások  összehasonlítva a riói, londoni olimpiai illetve a kazanyi VB  hasonló létesítmények költségeivel,
  • indokolják meg, miért nem foglalkoztak a nemzetbiztonsági kockázattal, amikor az Antenna Hungária alvállalkozójaként orosz szoftverfejlesztő cégeknek  szervezték ki regisztrációk kezelését, azaz a személyes adatokat gyűjtését és kezelését! (Időközben Lázár miniszter úr a helyes utat választva igyekszik kihátrálni ebből a szerződésből, ennek ellenére kérjük nyilvánosságra hozni a szerződést és tájékoztatni a közvéleményt arról, hogy milyen anyagi és jogi következményei lesznek a szerződés felmondásának.)

 

Amennyiben nem kapunk megnyugtató válaszokat a VB befejezéséig, úgy szeptemberben kezdeményezzük parlamenti vizsgálóbizottság felállítását a költségvetés kivizsgálása ügyében, annak érdekébe, hogy kiderüljön bizonyítható-e a korrupciós gyanú.

Én addig is a barátaimmal követem a Vizes VB sporteseményeit:

baywatch.png