Óbuda-Békásmegyer önkormányzati képviselője

Béres András

Béres András

Januári testületi ülés a III. kerületben - Költségvetés, Gázgyár, Szmogriadó

2014. február 04. - Béres András

IMG_5161kk.png

A januári III. kerületi testületi ülésen több fontos kérdés került napirendre. Tárgyaltuk a költségvetést,  PM-es javaslatra sikerült megmenteni a civilek zöldterület fejlesztési keretét. Szóvá tettem az egyoldalúan "tájékoztató"  Óbuda Újság oldalszámemelését, beszéltünk a kerület adósságának elengedéséről, és hasonló összegű hitel felvételéről, a Gázgyár kármentesítéséhez szükséges KSZT elfogadásáról és a kerületi szmoghelyzetről is.

Íme az idei első III. kerületi testületi ülés érdekesebb eseményei PM szemszögéből:

A 2014-es költségvetés kapcsán – szokatlan módon - egyedül én szóltam hozzá a 23 tagú testületből, az alábbiakat tettem szóvá:

Elismerést érdemel, hogy a kerület évről évre tartja a 0 forintos hiánycélt. Sajnos szokás szerint felültervezettek mind a bevételek, mind a kiadások, ami lehetőséget ad a „kézi vezérléshez” év közben, ahelyett, hogy jól átgondolt pénzügyi terv alapján működne a kerület.

Annak ellenére, hogy az ingatlanértékesítési bevétel kevesebb, mint fele teljesült 2013-ban, a tavaly nem teljesített tervet további 500 millióval megemelték. Ez a tétel valószínűleg erősen felültervezett.

Megszüntetnék a „Fogadj örökbe egy zöldterület” pályázati keretét a civil szervezetek részére, javasoltam, hogy különítsünk el 2,5 milliót erre a célra 2014-ben is.

Felhívtam a figyelmet a nyomtatott kiadványokra szánt összeg jelentős megemelésére a választási évben. Az Óbuda Újság költségvetése 68-ról 83 millióra nő, a Théma újságra 6 milliót költenek, míg a Heti válasz 5 milliót kap közpénzből. Emellett 35 milliót szánnak lakossági kiadványokra, míg tavaly nem szerepelt ilyen tétel a költségvetésben. Ezzel kapcsolatban kihangsúlyoztam, hogy:

  • miért épp a választások évében emelkedik így a keret
  • kiegyensúlyozatlan a tájékoztatás, mert csak kormányközeli kiadványokat támogat az önkormányzat közpénzből
  • az Óbuda Újság oldalszám emelkedése kb. 6 millió A4-es lap felesleges legyártását jelenti, ez körülbelül 30 tonna papír így számos fa kivágását jelenti
  • az Óbuda újság nem tájékoztat kiegyensúlyozottan, nem ad felületet ellenvélemények megfogalmazására és az előző választásokon 48%-ot kapott ellenzéki képviselők 0 oldalt kapnak. Tavaly javaslatot tettem egyetlen ellenzéki oldal biztosításához a 32-ből, amit a fideszes többség leszavazott
  • a fentiek fényében kétséges, hogy a most felbukkant 35M milyen tájékoztatásra lesz elköltve.

Javasoltam, hogy tegyük kiegyensúlyozottá a tájékoztatást mielőtt döntenénk ezekről a kiadásokról.

Észrevételeim közül csak a „Fogadj örökbe egy zöldterületet” keretemelését fogadták el a többi észrevételemet figyelmen kívül hagyják.

A költségvetés tervezetét a kormánypárti többség megszavazta. Én tartózkodtam.  

Az önkormányzati adósság állami átvállalása és az ezzel megegyező összegű önkormányzati forint kötvény kibocsátásával kapcsolatban hozzászólásomban elmondtam, hogy egyrészt méltánytalan, hogy a megfontoltan gazdálkodó III. kerületet hátrány éri helyes viselkedéséért, hiszen másoknak sokkal nagyobb adósságot engedett el a kormány. Ugyanakkor nem tartom szerencsének, hogy az elengedett 1,6 milliárd forintot azonnal újból elköltjük a választási évben, hiszen bár most lenullázták az önkormányzat adósságát, év végére újra 1,6 milliárd lesz. A szavazásnál tartózkodtam.

A Gázgyári KSZT módosítással kapcsolatban egyetértettem, azzal, hogy az Önkormányzat ragaszkodik a környezetkímélőbb és a lakosságnak kisebb kellemetlenséget okozó „sátras” kármentesítéshez a fővárossal szemben. Figyelembe véve, hogy továbbra is cianidok és arzéntartalmú vegyületek vannak a földben, melyek alacsony vízállás esetén a Dunába szivárognak kértem, hogy mindent tegyünk meg a mielőbbi kármentesítés érdekében. Erre azért is nagyobb esély van, mert a német tulajdonostól tavaly az állam visszavásárolta a Főgáz részvényeit, így már egy 100%-os állami/önkormányzati tulajdonú cégtől joggal várjuk a 20 éve halogatott kármentesítést. A polgármester tájékoztatása szerint rövidesen kibővített Környezetvédelmi Bizottsági ülésen találkozhatunk a Főgáz illetékes vezetőivel.

A környezetvédelmi beszámolóval kapcsolatban megköszöntem az illetékesek tavalyi munkáját.

A 21. pontig én voltam az egyetlen ellenzéki hozzászóló…

Napirend után kérdést intéztem a polgármesterhez a szmogriadóval kapcsolatban.

Tarlós István főpolgármester a héten elrendelte a szmogriadó tájékoztatási fokozatát, mivel a szálló por légszennyezettségi szintje a budapesti mérőállomásokon két egymást követő napon meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket, és a meteorológiai előrejelzések szerint rövid távon nem várható jelentős javulás.

A tájékoztatási fokozat azon légszennyezettségi szint küszöbértékének meghaladását jelenti, melynek rövid idejű hatása veszélyt jelent a lakosság egyes különösen érzékeny - gyermekek, időskorúak, krónikus betegek - csoportjaira.

Ezért megkérdeztem, hogy a kerület mit tett ez ügyben?

Milyen értékeket mutatott a kerületi légszennyezettség mérés?

Értesítették-e a kerület lakóit, különös tekintettel az önkormányzati fenntartású iskolákra, óvodákra, bölcsődékre, idős otthonokra és egészségügyi intézményekre?

A polgármester nem tudott válaszolni, írásos tájékoztatást ígért…

 

A bejegyzés trackback címe:

https://beresandras.blog.hu/api/trackback/id/tr365798558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása