A fizetőparkolás bevezetése kapcsán sok szó esik manapság az állandó lakhely kérdéséről. Rengeteg a tévhit ezért is írok róla.
Elméletileg 3 napon belül kötelező bejelentkezni bejelentkezni a címre ahol lakunk, ez akár egyoldalúan is megtehető a bérlő részéről, és a bérbeadónak ez nem extra kockázat, mert ha megszűnik a szerződés, egyoldalúan kijelentheti a lakót.
Az óbudai fizetőparkolás kapcsán sok kérdés merült fel az állandó lakcím bejelentés kapcsán. Azért vált ez érdekessé, mert az újonnan bevezetett zónában is az állandó lakosok kapnak lakossági kedvezményt, azaz 2000+áfa regisztrációs díj befizetése után ők ingyen parkolhatnak a 2020-as naptári évben.
Sok tévhit terjed ezzel kapcsolatban, ezért igyekszem összefoglalni a helyzetet.
Probléma 1. Az emberek úgysem szoktak bejelentkezni a lakcímükre
Ehhez képest egyrészt elméletileg kötelező bejelentkezni, másrészt praktikus is. (nem csak a parkolás miatt)
A lakcímnyilvántartás szabályait tartalmazó törvény szerint a lakcímet, illetve ennek megváltozását a kiköltözéstől vagy beköltözéstől számított 3 munkanapon belül kötelező bejelenteni. A bejelentés tehát nem csupán egy lehetőség, hanem kötelezettség is.
Az önkormányzatok és a törvények számos lehetőséget az állandó lakcímhez kötnek, előnye van a helyi lakosoknak, például az egészségügyi ellátásban, az óvodai, iskolai beiratkozásoknál, léteznek önkormányzati kedvezmények a helyi lakosoknak. Ilyen a szavazati jog is , hiszen célszerű, ha azokra a képviselőkre (önkormányzati képviselő, polgármester, körzet parlamenti képviselője) szavazhatunk, akiknek a dolga, hogy a lakóhelyünk érdekében politizáljanak.
Egyetlen ellenérv az lehet, ha valaki a bejelentett lakhelyén, ahol nem él, vesz igénybe valamilyen jelentős kedvezményt, de a rendszer értelme, pont az, hogy ezeket ne lehessen halmozni. Ismerek olyat, aki különböző trükkökkel Budapesten 3 különböző kerületben rendelkezik parkolási kedvezménnyel az autójára. Az ilyen magatartást szeretnénk visszaszorítani.
Probléma 2 Tévhit, hogy a bérlők esetében a tulajdonos úgysem járul hozzá az állandó lakcím létesítéséhez, hiszen így nem tudná kirakni az esetleg rosszhiszeművé váló bérlőt.
Ehhez képest:
- Gyakori tévhit a lakcím bejelentéssel kapcsolatban, hogy a bérlő kizárólag akkor tud bejelentkezni a bérlemény címére, ha a bérbeadó a lakcímbejelentő lapot aláírja, vagy külön aláírással engedélyezi a bejelentkezést. Ez nem igaz, hiszen önmagában a bérleti szerződés is elég a lakcím bejelentéshez, amennyiben a szerződést két tanú által aláírt okiratba, ügyvéd vagy közjegyző által ellenjegyzett okiratba foglalták.
- A közhiedelemmel ellentétben NEM jelent extra kockázatot a bérbeadónak sem a bejelentés, mert a szerződés felmondása után egyoldalúan kijelentheti a bérlőt. Ami extra kockázat, az az, hogy birtokon belül van a bérlő. Ha nem akar kimenni, akkor nehéz törvényesen kirakni, ilyenkor baj ha nincs szerződés. Tehát a bérbeadónak csak az ad nagyobb biztonságot, ha van írásos szerződése, lehetőleg közjegyző által hitelesítve, mert az azonnal végrehajtható , illetve a nagyobb kaució. A bejelentkezés törvénytelen tiltása nem növeli a biztonságát. (kivéve, ha teljesen feketén adja bérbe az ingatlant...)
- Ettől még illik megbeszélni a bejelentkezés kérdését a bérlő és a bérbeadó között. Az elmúlt években keresleti piac volt a bérlakáspiacon. A bérbeadók erős pozícióból tárgyalhattak és drasztikusan emelkedtek a bérleti díjak. Az elmúlt hónapokban a Covid és a turizmus visszaesése miatt változott a helyzet, így most a bérlők kérhetnek jobb feltételeket. Egy ilyen kérés lehet, a hozzájárulás az állandó lakcím létesítéséhez.
Íme mindez egy jogász szemével:
https://kocsisszabougyved.hu/miert-fontos-lakcimvaltozas.../
Íme a Kormányablak erre vonatkozó tájékoztatása:
http://kormanyablak.hu/hu/feladatkorok/6/OKMIR00001