Óbuda-Békásmegyer önkormányzati képviselője

Béres András

Az elkaszált parkolás...

avagy mi okozza a parkolási káoszt Kaszásdűlőn?

2019. október 10. - Béres András

Jelenleg kaotikus parkolási helyzettel kell szembesülniük a Bogdáni úttól északra élőknek. Mivel tömegesen használják P+R-ként a területet, az ott lakóknak gyakran esélyük sincs parkolni. A probléma megoldatlan, pedig az önkormányzat duplájára felsrófolt áron megvette a parkolóautomatákat, majd miután Tarlós megijedt a kibontakozó parkolási botránytól, leszerelték azokat. A fővárosi és a kerületi Fidesz harcát ismét a III. kerület lakosai szenvedik meg, hiszen nem oldódott meg a parkolási káosz, viszont sikerült elherdálni rengeteg kerületi közpénzt.

 parkolas.jpg

Mi a probléma oka?

Bár Tarlós István választási ígéretei között szerepelt a P+R parkolóhelyek számának jelentős növelés, ez sem valósult meg, sem a III kerület szélén, sem máshol Budapesten. Tarlós mulasztása miatt az agglomerációból bejövő autósok tömegesen P+R parkolónak használják a III. kerület azon részeit, ahol ingyenes a parkolás. Így olyan lakóterületeken okoznak parkolási káoszt, ahol az ott lakók, és az oda járók számára nagyjából elegendő parkolóhely lenne. Miután a parkolási zóna határa jelenleg a Bogdáni út, így az attól északra eső területet és Kaszásdűlőt használják P+R-ként, extra járműforgalmat generálva ezzel és ellehetetlenítve ezzel az ott lakók parkolását.

 parkolas2.jpg

A kerületi önkormányzat úgy próbálja kezelni a helyzetet, hogy folyamatosan kiterjeszti a parkolási övezetet. Ennek az a hátránya, hogy a probléma nem oldódik meg, csak kitolódik. Ha Kaszásdűlőn fizetni kell a parkolásért, akkor majd a Pók utcai lakótelepen lehetetlenül el a parkolás és így tovább. Ráadásul ezeken a területeken nem nagy üzlet a fizetőparkolás, mert a lakóknak nem kell fizetniük, és pénzért kevesen mennek oda parkolni. Emellett azokat hozza nehéz helyzetbe az önkormányzat, akik ott laknak ugyan, de például albérlőként nem tudnak lakóhelyet bejelenteni, így ők nem kapnak ingyenes parkolási lehetőséget. 

A kerület kérésére a Fővárosi Közgyűlés parkolási övezetet jelölt ki a Bogdáni úttól északra elhelyezkedő területen és a Kaszásdűlői lakótelepen. A III. kerületi önkormányzat a fővárosi döntés tudatában elkezdte a parkolóhelyek kialakítását és az órák beszerzését. Sajnálatos módon sikerült olyan közbeszerzést lebonyolítaniuk, aminek eredményeképpen dupla áron szerezték be a parkolóautomatákat, ráadásul az üzemeltetési költségük is extra magas, automatánként havi 50 000 forint, ráadásul ezt a költséget 2025-ig indexált áremelési lehetőséggel vállalta Óbuda. Így az automaták leszállítása és az üzemeltetés végül bruttó 706 millió forintjába kerül a kerületnek. Ez bő 100 millió forinttal meghaladja még az eredetileg becsült árat is.

Kerületi képviselőként kértem, hogy ismételjük meg a közbeszerzést, amíg nem kapunk reális ajánlatot. Ezt a javaslatomat a fideszes többség leszavazta. Bár a DBM Kft. Óbudának darabonként 3,25 millióért szállított automatákat, noha pár hónappal korábban Pécsre ugyanilyen típusú automatákat ennek a feléért, 1,6 millióért vitt. A cégnek nem volt nehéz nyernie a III. kerületben: Óbuda csak őket kérte, hogy tegyenek ajánlatot, vagyis nem volt verseny.

parkoloora.JPG

A parkolóórákat megvették, bár a botrányos beszerzést a sajtó is megtámadta. A fideszes döntéshozók szerint a parkolóórák okosabb szoftvere  miatt magas az ár, de szakértők szerint ez nem indokolja az ár mértékét. Íme egy erről szóló cikk:

https://24.hu/fn/gazdasag/2019/04/18/ujabb-furcsa-parkolasi-csucsbiznisz-pecsre-feleannyiert-szallit-egy-ceg-mint-obudara/

Ezután az önkormányzat megbízásából felszerelték az automatákat és elkezdték bevezetni a fizetőparkolást. Ekkor hátrált ki a projektből a főváros. Bár régebben maguk döntöttek a parkolási övezet kijelöléséről, júniusban a botrányos beszerzés után, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes bejelentette, hogy a főváros tulajdonában lévő területeken (Reviczky ezredes utca és környéke) nem vezetik be a fizetőparkolást. Ez teljesen lehetetlen helyzetbe hozta volna az ott lakókat, ezért a kerület helyesen lemondott a fizetőparkolás bevezetéséről az egész övezetben. Ezután leszerelték a vadonatúj automatákat.

Sok lakó panaszkodott arra is, hogy ők a tervezett bevezetés már igényelték a kedvezményes parkolást, sorba álltak és kifizették ennek eljárási költségeit. Ezt ugyan újabb ügyintézés árán, de visszakaphatják. A testületi ülésen javasoltam, hogy az Önkormányzat - ha már hibázott- kárpótolja valahogy ezeket az embereket, de sajnos ezt sem fogadta el a fideszes többség.

Mi ennek a tragikomédiának a végeredménye?

  • Továbbra is parkolási káosz van a környéken, a lakók egy része kénytelen a szomszédos bevásárlóközpontban drága parkolót bérelni, mert esélytelen a parkolás a lakóhelye környékén, ráadásul nagy a forgalom, mert Kaszásdűlőig autóval jönnek be az agglomeráció lakosai.
  • Az önkormányzat elköltött bruttó 330 millió forint közpénzt parkolóautomatákra, (bár ennek kb fele lett volna a reális ár). Ebből a beruházásból 0 forint a bevétel, hisz nem vezették be a parkolást.
  • Az órák leszerelése is pénzbe került, erre kb 30 milliót költöttek az adófizetők pénzéből, és várhatóan később újra fel kell szerelni az automatákat és az sem lesz ingyen.

Összességében a probléma nem oldódott meg ideiglenesen sem, azonban eltékozoltak úgy bruttó 360 millió forintot. Arról, csak sejtéseink lehetnek, hogy mi történt az automaták reális értéke és a ár közötti mintegy 165 millió forintos különbséggel…

Az egész eset kitűnően bemutatja, hogy mennyire nem igaz, a Tarlós vezette fideszes főváros és a szintén fideszes vezetésű III. kerület jó együttműködése. Óbuda volt és a jelenlegi fideszes polgármesterének rivalizálása most hatalmas károkat okoz a kerületnek.

Mi lehet ezek után a megoldás?

Szerintem elsődleges feladat a parkolási káosz megoldása a környék lakóinak érdekében. Ezért rövid távon, mielőbb be kell vezetni a fizetőparkolást a tervezett területen. Természetesen a jogi lehetőségek adta korlátokon belül újra kell tárgyalni a parkolóautomaták árát és üzemeltetési költségét.

Hosszabb távon azonban a város határában építendő P+R parkolók jelentik a megoldást. Ha ezek jól működnek, akkor később akár meg is szüntethető a fizetőparkolás Kaszásdűlőn, annál is inkább, mert ez esetben, a minimális számú fizető autós miatt várhatóan veszteséges is lesz a projekt.

Fontos, hogy Tarlós terveivel szemben a P+R parkolók építése ne járjon természetkárosítással és tömeges fakivágással!  Elfogadhatatlan, hogy az Óbudáról épp a több zöldövezet miatt az agglomerációba költözött emberek érdekében a III. kerület fáit vágjuk ki. Ezért az Északi Városkapu projekt felélesztése keretében Békásmegyer határában a szántóföldön kellene kialakítani egy plusz HÉV megállót és körülötte egy hatalmas P+R parkolót.

KÉPVISELŐI BESZÁMOLÓ

mit csinál egy ellenzéki képviselő a III. kerületben

Lassan lejár a képviselői megbízatásom, és az újabb választási megmérettetés előtt szeretnék beszámolni eddigi munkámról.  9 éve dolgozom képviselőként a III. kerületben, a zöld ügyek végig a tevékenységem gerincét adták, de számos más ügyre is felhívtam a figyelmet.

ne_tegyetek_tonkre_a_romait.jpg

Legbüszkébb a Római-parttal kapcsolatos munkámra vagyok. Amikor 9 éve képviselő lettem, szinte egyedül voltam a testületben, azzal az elképzeléssel, hogy nem szabad mobil gátat építeni a partra. Azóta az összes ellenzéki párt csatlakozott ehhez és számos közös kezdeményezésünk volt. Több közös akciót szerveztünk, és 4 népszavazási kezdeményezésnek voltam részese. Ezekből a legsikeresebb a Pataki Mártonnal közösen kezdeményezett népszavazásunk volt. A kérdést hitelesítette a Kúria. Rövid idő alatt sikerült szinte minden komolyabb illetékes civil szervezetet (Greenpeace, Maradjanak Fák a Rómain, Valyo, Levegő Munkacsoport, stb) mozgósítani az aláírásgyűjtésre, és 9 párti összefogással álltunk ki a pultok mögé. Pár nap alatt mintegy 20 000 aláírást gyűjtöttünk. Ezután a Fővárosi Közgyűlés visszavonta a már majdnem elkezdett építkezésre vonatkozó határozatát, így egyelőre megmenekült a Római.  Ez csak a jéghegy csúcsa volt 9 év alatt számos esetben tiltakoztunk, akcióztunk a Római ügyében. Az én kezdeményezésem volt az eleinte leszavazott, de később megvalósult változtatási tilalom a Római-parton, amely megállította a hullámtér további beépítését.

Felháborító, hogy továbbra sincs megoldva 55 000 ember árvízbiztonsága, az utóbbi pár hónap pozitív fejleményei ellenére elkeserítő a Római-part állapota, és továbbra is fennáll annak a veszélye, hogy a Fidesz partmenti mobil-gátat építene, pedig az árvízvédelmet a természeti értékek megőrzése mellett kéne biztosítani.

Számos alkalommal kritizáltam a kerület szociális bérlakásokkal kapcsolatos politikáját. Elfogadhatatlannak tartom, hogy miközben rengeteg a rászoruló, az önkormányzat az ellenzék tiltakozása ellenére bagóért kiárusítja a lakásállományát és a bejövő pénzből nem vesz, vagy épít lakásokat. Csak 2018-ban mintegy 100 lakást jelöltek ki értékesítésre a valós piaci ár kb. 60%-ért. Még 2014-ben egyike voltam azoknak a képviselőknek, akik tiltakoztak, amikor a Fidesz parlamenti képviselője a menyének utaltatott ki egy önkormányzati lakást.  

Számos a kerületet és a fővárost érintő környezeti problémával foglalkoztam a médiában is, olyanokkal mint az Óbudai Gázgyári kármentesítése, az azbesztszennyezés, a légszennyezettség, a fakivágások a Városligetben a Dagálynál, a Csillaghegyi strandnál.

A fideszes szavazógépezet sokszor leszavazta az észrevételeimet, így csak a sajtón keresztül tudtam felhívni a figyelmet egyes problémákra. Íme, egy összefoglaló az általam a médiában is szóvá tett ügyekről a teljesség igénye nélkül:

Római-part

romai_part_fai_grafika.jpg

ATV interjú a népszavazásról https://www.youtube.com/watch?v=stN0TvzRpQg

http://epiteszforum.hu/tiltakozo-akcio-es-sajtotajekoztato-a-romai-parti-rombolas-ellen

http://nol.hu/belfold/lenullaztak-a-romai-parti-gattendert-1576465

https://mandiner.hu/cikk/20150617_beres_andras_nyilt_level_tarlos_istvannak_a_romai_part_arvizvedelmerol

http://nol.hu/belfold/a-mobil-gatert-kivagjak-a-romai-parti-fakat-1559027

https://greenfo.hu/hir/obuda-egyelore-nem-ker-semmilyen-mobilgatat/

http://hirhatar.com/pm-ingatlanpanama-a-fakivagas-mogott/

https://hirtv.hu/ahirtvhirei_adattar/tarloson-kivul-senki-nem-akarja-a-duna-parti-gatat-1404438

https://beresandras.blog.hu/2017/06/29/mi_a_baj_a_romai-parti_mobil_gat_terveivel

https://nepszava.hu/1108904_trukkozes-es-megtevesztes-a-romai-parton

https://hirklikk.hu/kozelet/nem-lesz-nepszavazas-a-romai-parti-mobilgatrol/328006/

https://www.origo.hu/itthon/20171010-romai-part-a-kuria-hitelesitette-a-nepszavazasi-kezdemenyezest.html

https://hirtv.hu/ahirtvhirei_adattar/lehet-helyi-nepszavazas-a-romai-parti-gatrol-2420902

https://budapestbeacon.com/curia-referendum-may-held-romai-beach-mobile-dam/

https://hvg.hu/itthon/20171010_A_valasztasokkal_egyidoben_lehet_a_nepszavazas_a_Romaiparti_gatrol?utm_expid=1324304-23.8USXuGWPRhWtdjJmATShwQ.0

https://www.greenpeace.org/hungary/sajtokozlemeny/1786/civil-szovetseg-alakult-a-romai-parti-mobilgatrol-szolo-nepszavazas-tamogatasara/

https://24.hu/fn/gazdasag/2017/10/17/mar-tizezer-alairast-gyujtottek-a-romai-gatas-nepszavazashoz/

https://zoom.hu/hir/2017/10/13/tarlosek-lefujhatjak-a-romai-parti-mobilgatat/  

http://javorbenedek.hu/parbeszed-tarlos-meghatralt-garancsi-marad-valtoztatasi-tilalom-johet-a-romai-parton/  https://3.kerulet.ittlakunk.hu/hivatalok/161017/valtoztatasi-tilalom-romai-parton-igy-reagaltak-partok

A Római-parttal kapcsolatos tevékenységem miatt alaptalanul feljelentettek rágalmazásért és közösség elleni uszításért, illetve egy nyíltan zsidózó poszt is megjelent rólam, de azóta is folytatom a küzdelmet a Római megmentéséért:

https://beresandras.blog.hu/2016/05/25/vajon_tenyleg_ragalmazas_es_uszitas_egy_tenyeken_alapulo_velemenynyilvanitas

http://hirben.hu/belfold/kiados-zsidozasba-ment-at-a-romai-parti-vita/

Az Óbudai Gázgyár kármentesítésének megkezdését 2011-től többször is követeltem, több interjút adtam a témában, még az ezzel foglalkozó parlamenti bizottság ülésén is felszólaltam. Sajnálatos, hogy ez ügyben is csak az egymásra mutogatás megy a kerület és a főváros fideszes vezetése, valamint a kormány között, miközben egyetlen kapavágás sem történt:

mintavetel.jpg

http://nol.hu/belfold/ivovizkeszleteket_fenyeget_a_fovarosi_gazmuvek-1158221

https://nepszava.hu/1032828_az-obudai-gazgyar-karmentesiteset-koveteli-az-egyutt-pm

http://www.atv.hu/videok/video-20181024-rakkelto-anyag-folyik-a-dunaba-a-volt-obudai-gazgyar-teruleten

https://beresandras.blog.hu/2018/11/06/meddig_szennyezik_meg_obudat_a_gazgyar_cianidjai

ATV interjú https://www.youtube.com/watch?v=S0J8-hXzHzM

https://azonnali.hu/cikk/20181106_meg-csak-most-szamoljak-mennyibe-kerulne-az-obudai-szennyezes-karmentesitese

A javaslatomra előrehozott kilakoltatási moratórium eredményeképpen 5 család kapott haladékot a helyzete rendezésére.

https://beresandras.blog.hu/2011/12/28/obudan_5_csaladot_sikerult_megmenteni_a_kilakoltatastol

Mihalik Zoltánnal feljelentést tettünk egy kerületi lakásmutyi ügyében:

https://hvg.hu/itthon/20140313_Feljelentest_tett_az_EgyuttPM_a_Menczer

https://beresandras.blog.hu/2014/03/15/az_obudai_lakasmutyi_kronikaja

Első sajtótájékoztatómon 2010-ben Jávor Benedekkel a Hajógyári-Sziget átgondolatlan beépítése ellen szólaltam fel, melyet hasonló megszólalások követtek:

https://javorbenedek.blog.hu/2010/08/27/kaszino_sziget_lesz_a_hajogyari_szigetbol

https://demokrata.hu/magyarorszag/szabo-timea-orban-viktornak-csak-a-rablas-a-lenyulas-a-fontos-130460/

https://beresandras.blog.hu/2019/05/20/a_fidesz_most_keszul_lerombolni_azt_amit_a_barbarok_sem_tudtak_elpusztitani_aquincum_romai_oroksegeb

Különböző helyeken igyekeztem fellépni a fák megmentéséért.

A Csillaghegyi strandon történt fairtás miatt feljelentést is tettünk:

https://greenfo.hu/hir/a-csillaghegyi-strand-fairtasa-miatt-feljelentest-tesz-a-parbeszed/

A kerület fáinak megőrzése érdekében számos javaslatot tettem:

https://beresandras.blog.hu/2013/05/14/megmentettunk_52_fat_a_romai-parton_de_vajon_mi_lesz_a_tobbi_sorsa

https://beresandras.blog.hu/2018/06/27/mit_tehet_a_iii_kerulet_a_faiert_avagy_milyen_intezkedeseket_javasolt_a_helyi_parbeszed_kepviselo

Több látványos, bevállalós akciót is szerveztünk. Itt épp Szabó Tímeával a Párbeszéd óbudai parlamenti képviselőjével tiltakozunk Orbán Várba költözése ellen:

var.jpg

 

A Fővárosi Közgyűlésben a láncfűrészes tiltakozást szerveztünk a tervezett fakivágások miatt   https://index.hu/video/2013/02/20/romai_part/

https://index.hu/belfold/budapest/2016/04/27/demonstralok_a_fovarosi_kozgyules_ulesen/

Az egyik városligeti fakivágás elleni akciónk során rendőrök vittek el a tiltakozás helyszínéről https://nepszava.hu/1098351_be-vannak-vadulva-a-rendorok-mecs-imre-is-megserult

liget.jpg

Videóban hívtam fel a figyelmet egy kerületi azbesztszennyezésre

https://www.facebook.com/beresandraspm/videos/bejelent%C3%A9st-kaptunk-hogy-azbeszt-tartalm%C3%BA-%C3%A9p%C3%BCleteket-bontottak-a-bogd%C3%A1ni-%C3%BAti-%C3%A9p%C3%AD/746339592235917/

A klímaváltozással kapcsolatban nyílt levéllel fordultunk Áder Jánoshoz:

https://parbeszedmagyarorszagert.hu/hu/hir/level-ader-janoshoz

https://beresandras.blog.hu/2015/08/17/pm-es_kepviselok_nyilt_levele_ader_janoshoz_a_klimavaltozasrol_698

Sokszor szóvá tettem, hogy nincs légszennyezettség mérés a kerületben, pedig minden hatodik budapesti korábban hal meg a légszennyezettség miatt, amely átlagosan 2 évet vesz el az életünkből:

https://beresandras.blog.hu/2012/06/14/legszennyezettseg_a_iii_keruletben

Az önkormányzat elfogadta a javaslatomat a felelős beszerzési gyakorlatról, melynek szellemében a környezeti szempontokat fokozottan figyelembe kell venniük a beszerzések során, még sok a teendő, hogy mindezt tartalommal töltsük fel:

https://beresandras.blog.hu/2013/10/04/friss_gyumolcs_a_iii_keruleti_onkormanyzat_bufejeben

Felhívtam a figyelmet a kerület közlekedési problémáira, különösen a HÉV átjáróknál jelentkező káoszra:

atjarhatosag2.JPG

https://beresandras.blog.hu/2014/08/24/obudai_keprejtveny_autosoknak

https://beresandras.blog.hu/2014/08/20/ujabb_kozlekedesi_kaosz_a_iii_keruletben

Bemutattam a trafikmutyi óbudai példáit:  

978026-172138929616791-1720374965-o-d00019F582e140daf8f33.jpg

https://beresandras.blog.hu/2013/06/14/a_trafikmutyi_obudai_eredmenyei_szamokban_egyetlen_kerulet_adatai_megmutatjak_az_orszagos_helyzetet

https://beresandras.blog.hu/2013/06/24/12_trafiknyertes_egyetlen_keruletben_a_continental_csoport_obudan_is_tarolt

Javaslatokat tettem a kerületi vállalkozások támogatására és helyzetbe hozására:

https://beresandras.blog.hu/2014/09/27/polgarmesterkent_hogyan_fogom_segiteni_a_iii_keruleti_vallalkozasokat

Kezdeményezője voltam annak a nyílt levélnek, amelyben a kerület ellenzéki képviselői kérték a III. kerület jegyzőjét, hogy ne adjon ki törvénytelenül birtokvédelmi határozatot az MTVA székházban tartózkodó parlamenti képviselők ellen:

https://parbeszedmagyarorszagert.hu/hu/hir/5-parti-nyilt-level-iii-keruleti-jegyzonek-mtva-birtokvedelem-ugyben

és nem utolsósorban a párkapcsolati erőszak ellen és a nők egyenlő jogaiért is igyekeztem kiállni:

00002346.jpeg

https://beresandras.blog.hu/2019/08/27/mennyit_teszunk_a_iii_keruletben_a_parkapcsolati_eroszak_visszaszoritasaert

https://beresandras.blog.hu/2018/03/07/nonaprol_ferfikent_avagy_mit_tehetnenk_a_nok_egyenlo_jogaiert

A Párbeszéd elnökségi tagjaként és budapesti regionális szervezetének vezetőjeként több budapesti és országos politikai ügyben is állást foglaltam.

Szót emeltem a történelemhamisítás és Horthy restauráció ellen, és akciót szerveztem a német megszállás emlékmű letakarására.

 szabadsagter2017.jpg

Íme az erről szóló ATV interjúm linkje: https://www.youtube.com/watch?v=_MXLMN1cWrI

https://beresandras.blog.hu/2017/06/24/horthy_lett_orban_viktor_peldakepe

horthy2.PNG

Felhívtam a figyelmet a Vizes VB megrendezésével kapcsolatos visszaélésekre és pénzszórásra:

https://beresandras.blog.hu/2017/07/13/vizbe_szort_milliardok_vizes_vb_orban_modra

https://www.youtube.com/watch?v=v5SQ4CIbzj4

Szorgalmaztam, hogy összeálljon az ellenzéki összefogás a választásokra:

osszefog2.jpg

https://civilhetes.net/parbeszed-minden-demokratikus-ellenzeki-part-alljon-be-karacsony-gergely-melle

https://www.klubradio.hu/adasok/megvannak-az-ellenzeki-polgarmesterjeloltek-majdnem-mindenhol-107983

 

 

 

Mennyit teszünk a III. kerületben a párkapcsolati erőszak visszaszorításáért?

Budapesten a  napokban történt  egy újabb szörnyű tragédia, ahol egy férfi végzett a feleségével és a 4 éves gyermekével, majd öngyilkos lett. Előtte többször kihívták a rendőrséget a család miatt, mégsem történt semmi, amíg 3 ember meg nem halt.

https://index.hu/belfold/2019/08/25/zoldlomb_utca_rozsadomb_gyilkossag_szomszedok_beszamoloja/


00002346.jpeg

Az eset sajnos nem egyedi. Magyarországon átlagosan HETI 1-2 nőt gyilkol meg a partnere, ez az összes emberölés több mint fele. Az esetek többségének vannak előjelei, de rendszerint semmi sem történik a hatóságok részéről, „amíg vér nem folyik”.

Sajnos a III. kerületben sem megnyugtató a helyzet, hiszen igen magas a látencia. (a rejtett, nem ismert esetek száma)  

Részlet a III. kerületi rendőrkapitány tavalyi beszámolójából: „2018-ban egyetlen alkalommal sem került sor ideiglenes megelőző távoltartó határozat meghozatalára, annak ellenére sem, hogy kijelölt kollégák munkakörüknél fogva a nap 24 órájában rendelkezésre álltak.”

Szóval tavaly egyetlen esetben sem tartották indokoltnak távoltartó határozattal megvédeni egyetlen bántalmazott nőt sem. Ez sajnos csak elsőre hangzik jól. Ennél a bűncselekménynél a leggyakoribb, hogy a bántalmazott fél nem tud segítségért fordulni a rendőrséghez, vagy ha ezt meg is teszi, nem történik semmilyen intézkedés. Ezért lenne elengedhetetlen, hogy a rendőrség szakszerűen és gondosan dolgozva észrevegye ezeket az eseteket, és intézkedjen is határozottan, ha bejelentés érkezik Emellett fontos az is, hogy a bántalmazott fél környezete felismerje a problémát, és értesítse az illetékes hatóságokat. 

Figyelembe véve az országos statisztikát, valószínűleg a III. kerületben is él több ezer nő, aki folyamatos bántalmazás áldozata, és veszélyben lehet az élete is, de a rendőrség tavaly egyszer sem intézkedett.

https://nane.hu/erintetteknek/tudnivalok-a-nok-elleni-eroszakrol/

Eddig intézkedés nélkül maradt, hogy önkormányzati képviselőként az óbudai testületi ülésen felhívtam erre a figyelmet, mert a fideszes többség igyekezett elbagatellizálni a problémát. Pedig a III. kerületben is sokkal  többet kell tenni a látencia csökkentése, és a párkapcsolati erőszak felderítésére érdekében, hogy megelőzzük a későbbi még komolyabb tragédiákat.

Ezért továbbra is minden adandó alkalommal szóvá fogom tenni az illetékeseknek, hogy mennyire  súlyos a probléma.

 

Az új időkhöz, új testvérek

Budapest új testvérvárosa felvette a diktátor nevét

 

A Fidesz politikája irányt vált. Az új irányhoz pedig új barátokra, testvérekre van szükség. A régi, nyugati testvérek kimennek a divatból, de a keleti nyitás keretében találnak helyettük másokat, akik megfelelnek az új időknek.

 

 nur.JPG

Jól szemlélteti a változást, hogy Óbuda testvérvárosa , a hollandiai Amstelveen képviselői  nem rég úgy döntöttek, hogy 10 év után megszüntetik a testvérvárosi kapcsolatot a III. kerülettel. Udvariasan nem részletezték ennek okait, még az Óbudától kapott kioktató levél hatására sem…

amstelveen-discovery-of-promtly-near-amstelveen.jpeg

Amstelveen látképe, amikor még Óbuda testvérvárosa volt

Időközben Budapest új testvérvárosi kapcsolatot létesít Nur-Szultánnal. Az óbudai polgármesterből főpolgármesterré vált Tarlósnak nagyon sietős volt a testvérvárosi megállapodás megkötése. Nur-Szultán még csak két hónapja viseli új nevét és máris a Fővárosi Közgyűlés elé viszi az ügyet. Különben Kazahsztán fővárosáról van szó, melyet leánykori nevén többen ismerhetnek, 2019 év elején még Asztanának hívták, de aztán…

Nurszultán Nazarbajev kazah elnök 2019. március 19-én váratlanul bejelentette lemondását és március 20-án, azaz másnap a főváros az ő tiszteletére felvette a diktátor nevét. Nazarbajev persze  megtartotta pártelnöki tisztségét a kormányzó Nur Otan pártban, és továbbra is a biztonsági tanács elnöke marad. Szintén a törvény értelmében élete végéig a Nemzet Vezetője (Елбасы) is marad, ami számára széles jogköröket biztosít, szóval továbbra is élet-halál ura a Közép-ázsiai országban.

Nazarbajev rendszere diktatórikus: üldözik az ellenzéket, az emberi jogokat megsértik, üldözik a független médiát és a szólásszabadságot, Nazarbajev körül személyi kultuszt építenek, és nem biztosítják a választások tisztaságát. Hálás népe pár évvel ezelőtt köztéri szoborral is kedveskedett a vezetőjének.

 nurszultan-nazarbajev-szobra-1160x805.jpg

A hivatalban lévő bölcs vezér, Nazarbajev köztéri szobra, a róla elnevezett fővárosban

Megdöbbentő, hogy miközben az Európai-Unió tagjai vagyunk, fővárosunk személyi kultuszt építő diktátorokkal barátkozik, és az ízléstelenség netovábbja, hogy még élő zsarnokról elnevezett várossal testvérvárosi megállapodást köt.

Aggasztónak tűnik az új testvériség, szomorú lennék, ha a miniszterelnök Várba költözésének tiszteletére a magyar Parlament úgy döntene, hogy Budapestet ezentúl ViktorVárnak kell hívni.

Hogyan hasznosul legjobban az EP szavazatom?

Kinek tudok segíteni, hogy EP képviselő legyen?

A választások előtt mindig felmerül bennem, hogy "bennfentesként" írjak egy objektivitásra törekvő cikket arról, hogy hogyan hasznosulhat legjobban (a szavazó szándékai szerint) a választásokon leadott szavazat. Ezt az EP választás kapcsán sem úszod  meg. :-)

Szerintem  az alábbi 3 jelölt helye "billeg", azaz az ő bejutásuk nem biztos, de van rá reális esély, tehát az ő sorsukról, mandátumukról dönt az Ön szavazata. Az alábbiakban részletezem, miért gondolom így.

3_jelolt_02.jpg

 

Az egyik fontos kérdés: Mi az EP választások tétje, mi lesz az eredmény üzenete?

Sajnos az ellenzék most elmulasztott egy történelmi lehetőséget. Figyelembe véve, hogy a magyar lakosság döntő többsége egyelőre EU párti, lehetőség lett volna arra, hogy az EP választást egy Európáról szóló népszavazássá tegyük, az Európa-párti pártok és az euroszkeptikusok között. Ehhez egy közös listán kellett volna elindulniuk az ellenzéki pártoknak. Lengyelországban ez sikerült, míg nekünk sajnos nem. Egyetlen közös lista indul csak az ellenzéki oldalon, ez az MSZP-Párbeszéd.  Több kísérlet volt más pártokat bevonására. Szóba került, hogy Dobrev Klára vagy akár Cseh Katalin vezesse a többpárti közös listát. Sajnos ezt a törekvést a szóban általában összefogáspárti DK is elutasította.

Ezek után szinte biztos a Fidesz nyeri meg az EP választást. Ez akkor is így lenne, ha nem élnének vissza a hatalmukkal, nem lehetetlenítenék el az ellenzék kampányát a médiaszereplés ellehetetlenítésével és az állami támogatások visszatartásával.

A kérdés csak az maradt, hogy ki lesz a második, és hogy a szavazatok hány százalékát kapja meg a Fidesz.

A kormánypárt a Kubatov lista segítségével elviszi választani majdnem az összes szimpatizánsát. Ezért a demokrácia érdekében nagyon fontos, hogy az ellenzékiek közül is minél többen elmenjenek szavazni. Tehát, ha Európa-párti vagy, ha nem vagy elégedett a kormánnyal, akkor mindenképpen menj el választani és szavazz valamelyik ellenzéki pártra!

A második helynek szimbolikus jelentősége lesz a belpolitikában a következő években. Nem mindegy, hogy ki lesz a Fidesz alternatívája. Erre most 2 listának van a leginkább esélye, a Jobbiknak és az MSZP-Párbeszédnek. A kérdés egyszerű, ki legyen az ellenzék vezető ereje,  kinek legyen több képviselője Brüsszelben, a jobboldali radikális, nemrég még EU zászlót égető, euroszkeptikus Jobbiknak, vagy a vörös-zöld összefogás  közös listájának, az MSZP-Párbeszédnek?

Ha úgy érzed, hogy jobboldalról kell és lehet majd leváltani a Fideszt, akkor a Jobbikra érdemes szavazni, ha baloldali, demokratikus változásra vágysz, akkor az MSZP-Párbeszéd második helyét tudod elősegíteni a szavazatoddal.

Mit ér a szavazatom, mit tudok még befolyásolni?

Ha hiszünk a közvélemény-kutatásoknak, és utólag általában beláthatjuk, hogy elég jól mértek, akkor a várható eredmény az alábbi:

Fidesz 13-14 mandátum

MSZP-Párbeszéd 2-3 mandátum

Jobbik 2-3 mandátum

DK 2 mandátum

Momentum 1 mandátum

LMP, MKKP, Mi Hazánk 0 mandátum

Íme egy erről szóló cikk: https://444.hu/2019/05/15/minden-idok-legnagyobb-fidesz-gyozelme-erik

 mandatumbecsles.JPG

( A becslés a DK megerősödésével úgy változott, hogy nekik 1 helyett 2 mandátumuk lehet)

 

Mi következik mindebből?

Az Te szavazatod most arra lehet jó, hogy eldöntsd egy még billegő mandátum sorsát.

Már csak azt kell megválaszolnod, hogy ki az, aki a Te segítségeddel még épp kijuthat Brüsszelbe? Ki az akit az eddigi teljesítménye alapján segíteni szeretnél?

A Fidesz listáról jó eséllyel 13 képviselő jut be az EP-be, az ő esetükben az a kérdés, hogy a  14. helyen álló Kovács István képviselő lesz-e. Ha  Kovács István rajongó vagy, akkor miatta érdemes a Fideszre szavazni.

Az MSZP-Párbeszéd közös listáról is szinte biztos az első két helyen álló képviselő bejutása. Így mivel Tóth Bertalan pártelnökként nem megy Brüsszelbe  Újhelyi István és Szanyi Tibor helye biztosnak tűnik. Itt az a tét, hogy   Jávor Benedek, aki már bizonyított Brüsszelben folytathatja-e  példaértékű EP képviselői munkáját.

A Jobbik esetében is biztosnak látszik a 2 hely, ha a párt nagyon jól hajrázik, akkor a harmadik helyen lévő agilis szóvivő, Jakab Péter is nyerhet mandátumot.

A DK erős kampány után két biztos helyre számíthat. Így Dobrev Klára és Molnár  Csaba várhatóan biztos képviselő lesz. Gyurcsányék esetében a 3. helyen álló a fiatal politikus, Rónai Sándor mandátuma a tét. Az eddigi mérések szerint neki kisebb az esélye, mint Jávor Benedeknek, vagy Jakab Péternek.

A Momentumot mindenki a bejutási küszöb fölé méri, így egy képviselőjük szinte biztosan lesz, így egy fiatal, progresszív párt politikusával bővülhet a magyar EP képviselők listája.  Arra azonban minimális az esély, hogy a párt a szavazótáborát pár nap alatt megduplázva két mandátumot is elnyerjen.

Az LMP-t , a Mi Hazánkat és a Kétfarkú Kutyapártot a belépési küszöb alá mérik, ráadásul a mérések azt mutatják, hogy a Fidesz erős mozgósítása az eddiginél magasabb részvételt fog eredményezni. Ez azt jelenti, hogy megemelkedik a küszöb eléréséhez szükséges szavazatok száma, ami tovább rontja ezen pártok esélyeit. Így az ezekre a pártokra leadott szavazatok nagy valószínűséggel elvesznek.

Ha már személyekről beszélünk, röviden bemutatom a 3 jelöltet, akinek a sorsáról dönthetsz:

Jávor Benedek a Párbeszéd 46 éves politikusa  a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumba járt majd az Eltén ökológia szakon diplomázott és biológia tudományokból doktori fokozatot szerzett. 2003-2008 között a Védegylet szóvivője. 2010-2014 között országgyűlési képviselő, 2014-től EP képviselő. Az előző ciklusban ő volt a legaktívabb magyar EP képviselő, Paks2 ügyében sikerült elérnie számos titkolt dokumentum nyilvánosságra hozatalát. Több korrupciógyanús ügyet sikerült felgöngyölítenie, például ő indította el a Tiborc István visszaéléseit felderítő Elios botrányt.  751 képviselő közül elnyerte 2019-es Év EP-képviselője díjat Környezetvédelem kategóriában.

Jakab Péter  A 38 éves politikus a Jobbik miskolci polgármester-jelöltje volt 2014-ben, 2016-tól a Jobbik szóvivője, 2018-tól országgyűlési képviselő. Több politikai akcióval igyekezett felhívni a figyelmet az állami média elfogultságára és a Fidesz visszaéléseire.

Rónai Sándor 30 éves, az ELTE Társadalomtudományi karán diplomázott, korábban gépipari-számítástechnikai technikus képesítést szerzett. Angol és német nyelven beszél. A párt alapító tagja és első választókerületi elnöke Dunakeszin, ahol feleségével és kislányával él. 2014. októberében Pest megye Önkormányzatának képviselőjévé választották. Középiskolai és egyetemi tanulmányai alatt eladóként a Decathlonnál, diplomája megszerzése után pedig nemzetközi kapcsolattartóként a Hewlett-Packardnál dolgozott. 2018 óta a Demokratikus Koalíció szóvivője.

Összegezve tehát, ha személyekben gondolkodunk, akkor egy ellenzéki szavazónak azt érdemes eldöntenie, hogy a párbeszédes Jávor Benedektől a jobbikos Jakab Pétertől, vagy a dk-s Rónai Sándortól várja, hogy többet tesz az ország és az ő érdekeiért Brüsszelben? Jávor esetében az MSZP-Párbeszéd 1-es számú közös listája, Jakab érdekében a Jobbik lista, míg Rónai esetében a DK 6-os listája a leghatékonyabb szavazat.

A pártok versenyében a leglényegesebb eldönthető kérdés, hogy az MSZP-Párbeszéd vagy a Jobbik végezzen-e a második helyen és legyen a Fidesz alternatívája, ha ez a fontos, akkor az MSZP-Párbeszéd és a Jobbik közül célszerű választani.

Orbán a barbár

A barbárok meghagyták, de a Fidesz lerombolhatja a Hadrianus palota maradványait

 

beton2.JPG

Nem sokkal a világörökségről szóló UNESCO-szavazás előtt kivette a világörökségi státuszra javasolt helyszínek közül az Óbudai-szigetet (Hajógyári-szigetet) a kormány - derült ki a pénteki Magyar Közlönyből. Itt találhatóak a Hadrianus palota és a limes maradványai. A limes volt az a védvonal - ha úgy tetszik kerítés - amely a végül keresztény, római civilizációt védte sikerrel a barbárok ellen. Ma az Unesco védhetné meg a világörökséget a modern barbároktól. Orbán épp ez alól készül kibújni. A Hajógyári-sziget beépítése egy kisebb erdőnek megfelelő faállomány elpusztításával, egy újabb árvízveszélyes beépített terület létrehozásával és az Óbudai úthálózat túlterhelésével járhat.

A hír igen aggasztó azért is, mert nagyon rossz tapasztalatunk van a Fidesz beruházási gyakorlatával szemben. A helyi védelmet biztosító világörökségi státusz elutasítása nyilván egy nagyszabású beruházás előzménye.

Miért aggódunk egy tervezett beruházás miatt?

Ez a terv is az átláthatatlan döntéshozatal iskolapéldája. Orbán nyilván tudja mit tervez a szigeten, de titkolja mindezt a leginkább érintettek, a helyi lakosság és civilek előtt. Még a kerületi önkormányzat fideszes vezetői is azt állítják, hogy nem tudják mi készül a szigeten, pedig őket kockázat nélkül beavathatná Orbán, hisz úgyis mindent megszavaznak, amit a központ parancsol, akár az iskolák elvételéről, akár a Római-part ledózerolásáról van szó. Egy biztos, egy potenciális befektetőnek előnyös, ha nincs világörökségi védettség, mert nem korlátozza az építkezésben, míg a kulturális örökségért aggódó lakosságnak ez hátrányos. A kormány lépése extraprofitot eredményez a befektetőknek, mert jelentősen növeli a tulajdonukban lévő telkek értékét. Ezért a Párbeszéd parlamenti frakcióvezetője Szabó Tímea, aki egyben óbudai  képviselő is, kérdéssel fordul ez ügyben az illetékes miniszterhez. Kíváncsian várjuk a választ. 

A Fidesznek általában nem számít, hogy természeti vagy kulturális örökségről van szó, bármit elpusztítanak, pillanatnyi anyagi érdekből, vagy mert Orbánnak épp úgy tetszik.

A fideszes beruházások általában egyből a zöldterület jelentős részének elpusztításával járnak és alig törődnek a környezeti hatásokkal és a lakosság véleményével. Ilyen ész nélküli favágás történt például a Városligetben, a Kossuth téren, a József nádor téren vagy a Dagálynál és több vidéki városban is.  

A nemzet kulturális öröksége sem szent, ha a miniszterelnök a Várba akar költözni. Simán kirúgják onnét a Nemzeti Galériát és a Széchenyi Könyvtárat is. A helyi lakosok és a civilek véleményét megfontolás nélkül szokták lesöpörni, sőt az önkormányzattól is elveszik a jogait, ha nem elég együttműködő, ez történt például a Liget esetén Zuglóval.

Legalább az Unesco világörökségi státusz védelmet jelentett volna a területnek, épp arra való, hogy megóvja kulturális értékeinket a saját felelőtlenségünktől.  Nyilván ezért nem akarja a kormány, hogy a Hajógyári-sziget is része legyen a világörökségnek. A régebbi tervek 6-10 méteres földréteg elszállításával számoltak a mélygarázsok építése miatt, ez a barbárság az összes római kori maradványt örökre eltüntetné.  A Fidesz már régebben demonstrálta, hogy  az Unesco ellenőreit sem kedveli: amikor legutóbb az Andrássy út ügyében jártak Budapesten, a kormány mindent megtett azért, hogy az ellenőrök ne is találkozhassanak a városvédő civilekkel.

A Hajógyári-sziget beépítése nem újkeletű terv.

Jávor Benedekkel a Párbeszéd EP képviselőjével és Szabó Tímeával már 2010-ben tiltakoztunk a beépítés ellen. Az akkor tervezett kaszinó és luxus lakópark beruházás szerencsére nem valósult meg. Itt olvasható a 2010-es véleményünk:  https://javorbenedek.blog.hu/2010/08/27/kaszino_sziget_lesz_a_hajogyari_szigetbol

javor2010.JPG

Sok okból továbbra sem jó ötlet a Sziget beépítése, íme néhány várható következmény:

  • kisebb erdőnek megfelelő mennyiségű fa van a szigeten, ezek jó részét várhatóan elpusztítanák,
  • a Sziget 32 hektáros része régészeti védelem alatt áll, így a beépítés veszélyezteti a Hadrianus palota római kori romjait. Ha kétségeik lennének a várható hozzáállást illetően, akkor érdemes felidézni, hogy a kormány milyen cinizmussal szokott elhárítani minden akadályt, ha presztízsberuházásról vagy valamely kedvenc oligarcha gazdagodásáról van szó,
  • újabb árvízveszélyes területet építenének be, ami megnehezítené az árvízi védekezést és növelné a budai és pesti part árvíz kockázatát,
  • jelentősen megnőne a gépjárműforgalom, amit nem bírna ki a most is túlterhelt úthálózat, és a prognosztizált forgalomnövekedés levezetésére a parti közúthálózat, mint csatlakozási pont, még fejlesztéssel sem tehető alkalmassá, ennek kumulált hatását eddig senki sem vizsgálta,
  • a beruházás légszennyezettség növeléssel járna és veszélyeztetné az Észak-Budapest tüdejeként szolgáló szigeti zöldfelületeket. És az eleve zsúfolt és szennyezett levegőjű Óbudát is.

A mérleg másik serpenyőjében ott van a hatalmas városi terület eladásából várható milliárdos profit... Kérdés, hogy kinek mi a fontos.

A III. kerületnek és Budapestnek nem újabb leaszfaltozott területre és vasbeton épületekre, hanem több közparkra van szüksége, amire tökéletes helyszín a Hajógyári-sziget. 

Kié valójában az Óbuda név?

Ki és milyen alapon dönt a névhasználatról?

 obuda_nev.JPG

Kisajátíthatja-e a fideszes frakció a település nevének használatát?

Óbuda –Békásmegyer képviselő testületének fideszes többsége és polgármestere ma leszavazták a MÁSKÉPP ÓBUDA - Ellenzéki Tömörülés a Változásért Egyesület névbejegyzési kérelmét. Azt is megtudtuk, hogy az egyik alapító személye nem szimpatikus a kerületi fideszeseknek.

Mindez annak tudatában történt, hogy az Egyesület 5 vezetője a DK, LMP, MSZP, Momentum és a Párbeszéd III. kerületi elnökei. Többségünk évek óta kerületi képviselőként dolgozik. A legutóbbi választásokon ezeket a pártokat támogatta az óbudaiak többsége. Az egyesületet a kerületi együttműködés erősítése érdekében hoztuk létre. Céljaink között szerepel a kerületi polgárok érdekvédelmének erősítése, környezetvédelmi programok szervezése, a civil önszerveződés és részvételi demokrácia erősítése.

Óbudán nincs egyértelmű szabály a névhasználat megítéléséről, a testület szabadon dönt arról, kinek adja meg. A nevet cégek is használhatják, például az Óbudai Gumi Kft és az Óbudai Autójavító Kft, az ő kérésükre még közterület elnevezés is történt a kerületben. Azóta van Óbudán - épp a Volkswagen csoport dízelbotránya idején elnevezett  - Audi köz

Az önkormányzat által alapított társaságok és a Fideszhez közel álló egyesületek sorra megkapják a névhasználatot. Pár hónapja a polgármester javaslatára bejegyzésre került az egyik városrész nevét viselő egyesület, amely azóta többmilliós támogatást is kapott az önkormányzattól. Ezért reménykedtünk benne, hogy nem fideszesként is használhatjuk az Óbuda nevet és ezért is nagyon rossz a mai döntés üzenete:

Itt az ellenzék nem használhatja a kerület nevét, sem politikai akciók, sem rendezvények, sem a választások alkalmával. Az Óbuda név ezek szerint nem a kerületi polgároké, a kerületért tenni akaró civileké , nem használhatják a kerületben dolgozó politikusok, hanem csak a Fidesz rendelkezik vele, saját politikai érdekei szerint.

Az ÁSZ szerint mindenki szabálytalanul gazdálkodik. Miért épp az ellenzéki pártokat teszik fizetésképtelenné?


Kigyűjtöttem az Állami Számvevőszék decemberben nyilvánosságra hozott jelentéseit. Az eredmény igen tanulságos. Egyhavi elemzés után is felmerül a kérdés, hogy vajon miért jön mindenki szemben az autópályán az ÁSZ-szal? Mindenki szabálytalanul gazdálkodik ebben az országban, vagy az ÁSZ ellenőrzési gyakorlatát kellene átgondolni? Ennek ellenére, miért épp az ellenzéki pártok működését teszik lehetetlenné?

orban_asz.jpeg

 

Az ÁSZ szerint a vizsgált önkormányzatok, önkormányzati cégek, óvodák, iskolák, kórházak, alapítványok, sőt még a  Magyar Nemzeti Levéltár gazdálkodása sem szabályszerű.

Külön aggodalomra ad okot, hogy „a Paks II. Atomerőmű Zrt.-nél sem mindig találták szabályszerűnek a gazdálkodást és 2013 és 2015 között a mérleg tartalmának valódisága nem volt biztosított, ami veszélyeztette a vagyon megőrzését, az elszámoltathatóságot és az átláthatóságot.

Szerencsére ennek ellenére nem fagyasztották be a vizsgált intézmények állami támogatását, így az ő működésüket nem lehetetlenítették el.

Vajon milyen közérdek fűződik ahhoz, hogy a szintén közfeladatot ellátó, kormánykritikus ellenzéki pártok esetében aránytalanul durva intézkedéseket hoznak? Miért függesztették fel a teljes állami támogatásukat?

A pártok ebből a forrásból finanszírozzák a működésüket és a 2019-es Európa Parlamenti és önkormányzati kampányt. Ez az aránytalan intézkedés gyakorlatilag azt eredményezi, hogy 4 a kormánnyal szemben igen kritikusan fellépő párt, a Párbeszéd, a Momentum, a Kétfarkú Kutyapárt és a Jobbik indulása is kérdéses az idei választásokon, és kampányolni aligha lesz pénzük.  Sőt az is kérdéses, hogy miből adnak, mondjuk a pénzügyön dolgozó kollégáknak, akiknek az ÁSZ elszámolásokat el kellene készíteniük. Így a volt fideszes képviselő irányítása alatt álló ÁSZ durván beleavatkozik a 2019-es választásokba, és a Fidesz érdekében befolyásolja azok végeredményét, sőt még az EP összetételét is.

domonkos.jpg

Különben a Párbeszédnek annyi volt a „bűne”, hogy az előző igazságtalan ÁSZ büntetés után nem tudtuk fizetni az irodánkat és el kellett költözni. Ezalatt nem kaptuk meg az ÁSZ levelét, amit még a régi címre küldtek. Mihelyst értesültünk a problémáról, elküldtük az új címünket tartalmazó jogerős végzést, és az összes vizsgálandó számlát. A vizsgálat a 2018-as választások kampányköltségeire terjedt ki. A Párbeszéd nem vette igénybe az állami kampánytámogatást, így 0 forint állami kampánytámogatással és csupán 5 millió forinttal kellett elszámolnunk, amit saját forrásból költöttünk el. Az ÁSZ azonban arra hivatkozva, hogy régebben pár napig nem talált minket a címünkön, postán visszaküldte az összes számlát, felfüggesztette az idei 92 milliós állami támogatásunkat és büntető feljelentést tett. Gondolom érthető miért tartjuk igazságtalannak és durván túlzónak a büntetésünket. Ebben a helyzetben csak a támogatóinkban bízhatunk, ha segíteni szeretnél, itt megteheted: http://tamogasdaparbeszedet.hu/

 

Íme az ÁSZ  honlapján található decemberi jelentések összegzése:

Az Állami Számvevőszék befejezte Aba Város Önkormányzata utóellenőrzését, amely a korábbi ellenőrzés javaslatainak hasznosítására készített intézkedési terv végrehajtását értékelte. Az utóellenőrzés megállapította, hogy Aba Város Önkormányzata az intézkedési tervben meghatározott, lényeges feladatokat nem hajtotta végre, a belső ellenőrzés kialakításáról és szabályszerű működtetéséről nem gondoskodott. A pénzügyi elszámoltathatóságra vonatkozó intézkedések elmaradása miatt továbbra sem biztosított a közpénzekkel való felelős és átlátható gazdálkodás.

Az Állami Számvevőszék befejezte a Flesch Károly Közművelődési, Kulturális és Városmarketing Közhasznú Nonprofit Kft. 2013-2016 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság kizárólagos tulajdonosa, Mosonmagyaróvár Város Önkormányzata a tulajdonosi joggyakorlás kereteit szabályszerűen alakította ki, azonban tulajdonosi jogait nem gyakorolta szabályszerűen. A társaság gazdálkodása, vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű. A társaság nem tett eleget a közérdekű adatokra vonatkozó közzétételi kötelezettségének. Nem volt biztosított gazdálkodásának átláthatósága és az elszámoltathatóság.

Az Állami Számvevőszék befejezte Kőtelek Községi Önkormányzat ellenőrzését és Sajószöged Községi Önkormányzat utóellenőrzését. Az ellenőrzés megállapította, hogy Kőtelek Községi Önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, az integritási kontrollok kiépítettsége nem volt megfelelő. Mivel Kőtelek Községi Önkormányzatnál a törvényes gazdálkodás alapvető feltételei nem biztosítottak, az ÁSZ kezdeményezte az önkormányzat államháztartásból származó támogatásai folyósításának felfüggesztését. A Sajószöged Községi Önkormányzatnál végzett utóellenőrzés megállapította, hogy az önkormányzat szabályozottsága javult, ugyanakkor a szabályszerű működés érdekében a nem vagy csak részben végrehajtott intézkedések miatt a belső kontrollrendszer nem biztosította a felelős gazdálkodást és az elszámoltathatóságot. 

Az Állami Számvevőszék befejezte a  Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, valamint a Nikosz Beloiannisz Általános Iskola és Óvoda gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy egyik nemzetiségi intézmény működése, gazdálkodása szabályozási környezetének kialakítása, valamint pénzügyi- és vagyongazdálkodása sem volt szabályszerű. A Szerb Országos Önkormányzat alapítási jogkörgyakorlása az intézménye felett szabályszerű volt, az ellenőrzési és munkáltatói jogkörgyakorlása  nem volt szabályszerű. A Magyarországi Görögök Országos Önkormányzata alapítási, munkáltatói és ellenőrzési joggyakorlása az intézménye felett szabályszerű volt. Az irányítási jogkörgyakorlás egyik nemzetiségi önkormányzat esetében sem volt szabályszerű. 

Az Állami Számvevőszék elvégezte Paks II. Atomerőmű Zrt. 2013-2016. évekre kiterjedő ellenőrzését. AZ ÁSZ megállapította, hogy a Miniszterelnökség a tulajdonosi jogait szabályszerűen gyakorolta; 2016-ban biztosított volt a társaság elszámoltathatósága és átláthatósága. A társaság gazdálkodásának szabályozottsága 2013-ban és 2016-ban megfelelt a jogszabályi előírásoknak, azonban gazdálkodási tevékenysége ugyanezekben az években nem volt szabályszerű. 2013 és 2015 között a mérleg tartalmának valódisága nem volt biztosított, ami veszélyeztette a vagyon megőrzését, az elszámoltathatóságot és az átláthatóságot. 

Az Állami Számvevőszék befejezte az Egészségfejlesztési-Oktatási Alapítvány és a Világi Zsidó Iskola Alapítvány 2014-2016 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzéseit. Az ÁSZ megállapította, hogy intézményfenntartóként mindkét alapítvány megteremtette a költségvetési támogatások igénybevételének feltételeit. Az Egészségfejlesztési-Oktatási Alapítvány nem alakította ki a támogatások felhasználásának átláthatóságát, elszámoltathatóságát biztosító szabályszerű gazdálkodási környezetet, azonban a köznevelési feladathoz rendelt költségvetési támogatásokat mindkét alapítvány szabályszerűen fordította intézménye működtetésére. Az alapítványok a közérdekű adatokra vonatkozó közzétételi kötelezettségüknek nem tettek eleget, így a közpénzekkel való gazdálkodásuk átláthatóságát nem biztosították a nyilvánosság előtt.

Az Állami Számvevőszék befejezte a Millenáris Tudományos Kulturális NKft. ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság gazdálkodása és vagyongazdálkodása 2012 és 2015 között nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. 2016-ban a szabályszerű gazdálkodás és vagyongazdálkodás feltételeit kialakították, és ugyanebben az évben a vagyongazdálkodás is szabályszerű volt. Közzétételi kötelezettségének a társaság hiányosan tett eleget, ezáltal nem biztosította a gazdálkodás nyilvánosságát és átláthatóságát. A „Nemzeti Táncszínház új játszóhelyének kialakítása" beruházás döntés-előkészítése megfelelő volt. A Millenáris NKft. szervezeti és működési folyamatai, belső szabályozottsága kockázatot hordozott a beruházás elszámoltathatóságának biztosítása szempontjából.

Az Állami Számvevőszék befejezte Siklósnagyfalu Önkormányzat, Kiscsécs Község Önkormányzata és Tiszabő Községi Önkormányzat belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzatok belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, az nem biztosította a közpénzfelhasználás szabályosságát és a nemzeti vagyonnal történő felelős gazdálkodást. A belső kontrollrendszer kiépítettsége egyik esetben sem járult hozzá a korrupciós kockázatok kezeléséhez, az integritás szemlélet érvényesítéséhez.

Az Állami Számvevőszék befejezte a Dévény Anna Alapítvány gazdálkodásának ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az alapítvány gazdálkodása a 2014-2016. években nem volt szabályszerű. Az adományok és egyéb támogatások nyilvántartása szabályszerű volt, a költségvetési támogatások nyilvántartásában azonosított hiányosságokat az ellenőrzés. Az Alapítvány az ellenőrzés során feltárt szabálytalanságok, hiányosságok megszüntetése, az átlátható és elszámoltatható gazdálkodás biztosítása érdekében előremutató intézkedéseket tett.

Az Állami Számvevőszék befejezte a Magyar Nemzeti Levéltár 2014-2016. évi pénzügyi és vagyongazdálkodása szabályszerűségének ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Levéltár belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű, ezáltal nem volt biztosított az átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás. A pénzügyi és vagyongazdálkodás nem volt szabályszerű. Az integritás kontrollrendszer működtetésének hiányosságai miatt az integritás szemlélet nem érvényesült.

Az Állami Számvevőszék befejezte az Új Média és Teletext Szolgáltató Kft. 2013-2016. közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság működésének szabályozottsága az ellenőrzött időszakban nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Gazdálkodása a szabályozási hiányosságok, továbbá az elszámolások hiányosságai miatt, vagyongazdálkodása a leltár hiánya, valamint a vagyonnyilvántartás szabálytalanságai miatt nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak 2013-ban, illetve 2016-ban. Közzétételi kötelezettségéről az ellenőrzött időszakban nem gondoskodott, ezáltal működésének átláthatósága nem volt biztosított.

Az Állami Számvevőszék befejezte a Koch Valéria Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Kollégium és Pedagógiai Intézet gazdálkodásának 2014 és 2016 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Ennek során megállapította, hogy a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata alapítói jogait szabályszerűen gyakorolta, az intézményhez kapcsolódó egyéb szabályozási, irányítói, munkáltatói feladatait szabályszerűen látta el. Az intézmény belső kontrollrendszere nem teremtette meg az átlátható, elszámoltatható és ellenőrizhető közpénzfelhasználás feltételeit, pénzügyi és vagyongazdálkodása nem volt szabályszerű.

Más hónapok jelentéseinek vizsgálata is hasonló eredményt hozna.

Meddig szennyezik még Óbudát a Gázgyár cianidjai?

Folytatódik a felelősséghárítás, vagy végre nekilátnak a munkának?

Ma volt szerencsém részt venni a Parlament Fenntartható Fejlődés Bizottságának ülésén, ahol szó volt az Óbudai Gázgyár kármentesítésének ügyéről is. Az ülés is eléggé kiábrándító volt, megtudtuk, hogy 185 ezer tonna mérgezett talajt kell elszállítani és további félmillió tonna földet megmozgatni, de tovább halogatják a megoldást.

mintavetel.jpg

A különböző hatóságok emberei és a kormánypárt képviselői egymásra mutogattak. Mindenki szerint más a felelős, és sok akadálya van a kármentesítésnek. Azt állították, hogy nem állami feladatról van szó, mert a Gázművek jogutódja a NKM Földgázszolgáltató ZRt kötelezhető a kármentesítésre. A cég képviselői elmondták, hogy újabb munkacsoportokat hoznak létre, a kockázatelemzésre és a kármentesítés módjának átgondolására. Miközben a bizottságok üléseznek és a probléma évtizedek óta ismert, még mindig nincs megoldva.

Schmuck Erzsébet elnökasszony jóvoltából szót is kaptam. Így a Párbeszéd III. kerületi képviselőjeként én is elmondhattam az álláspontunkat.

A helyzet a közérthetően a következő:

Adott egy kitűnő fekvésű, 27 hektáros dunaparti telek a III. kerület közepén. A telken állnak  a Gázgyári Tornyok. Ez a közpénzből, több milliárdért felújított műemlék épületegyüttes Óbuda egyik szimbóluma. A telek parti része megmaradt természetközeli állapotban és a vízimadarak kedvelt találkozóhelye. Ehhez képest a terület használhatatlan, szögesdróttal van körbekerítve és kutyákkal őrzik, mert a talajban nagy mennyiségű arzén, cianidok, fenol, benzol, ólom található. A parton mérgek ömlenek a folyóba és a madarak ebben tocsognak. A Greenpeace mostani vegyelemzése szerint az említett mérgek és rákkeltő anyagok koncentrációja egyes esetekben 200-szorosan haladja meg az egészségügyi határértéket amikor a Duna alacsony vízállása miatt ez mérhető. Senki nem tudja megmondani, hogy a magasabb vízállás esetén hová szivárognak ezek a mérgek.


gazgyar_tilos.jpg

 

Az én álláspontom a következő:

  • Ez egy tanulságos történet, megmutatja milyen fontos jól átgondolni egy ipari beruházást, figyelembe véve azt is, hogy mi fog történni, amikor lejár az életciklusa és le kell bontani. 1913-ban jó ötletnek tűnt a város területére építeni a szennyező üzemet, most meg nem tudjuk kármentesíteni a területet. Jó lenne, ha ebből tanulnának azok is, akik most Paks2 felépítését támogatják.
  • Gyenge próbálkozás az állam részéről, hogy máshol keres felelősöket és azt kommunikálja, hogy nem állami pénzből kell kármentesíteni. A kármentesítésre köztelezett vállalat 100%-os állami tulajdonban van, így – ha áttételesen is- de mindenképpen közpénzből kell kifizetni a talajcserét. Nekem, mint adófizetőnek mindegy melyik zsebéből fizeti ki az állam.
  • Nem pártkérdésről van szó, a mérgek egyaránt károsak a kormánypártiak és ellenzékiek egészségére. Különben 2009-ben a jelenlegi kormánypárti polgármester követelt jogosan azonnal kármentesítést.
  • Az újabb hosszadalmas kockázatfelmérés elsősorban a lakosságnak jelent ismételt kockázatot, hiszen csak telik vele az idő, miközben létezik egy terv a teljeskörű kármentesítésre. Fennáll annak a veszélye is, hogy kimutatják, hogy egy kisebb mértékű kármentesítés is elegendő. Legfeljebb ott marad a mérgek egy része, és abból indulnak ki, hogy az emberek kevés időt fognak ott tölteni, így csak kevés méreg jut a szervezetükbe. Ez nem hangzik túl megnyugtatóan. Emellett már elfogadásra került, hogy a kármentesítést a drágább, sátoros technológiával kell elvégezni. Ezen sem kéne változtatni, mert a többi eljárás nagyobb zajjal, környezeti kárral és bűzhatással jár, tehát elfogadhatatlan a környék lakói számára.

A Párbeszéd nem tétlenkedik ez ügyben, Szabó Tímea III. kerületben megválasztott parlamenti képviselő már kezdeményezett költségvetés módosítást annak érdekében, hogy legyen pénz a kármentesítésre és büntető feljelentést is tett a környezetkárosítás miatt. Én a párt kerületi önkormányzati képviselőjeként többször felhívtam a figyelmet a problémára, az ülésen kértem, hogy:

  • ne mutogassanak tovább egymásra az illetékesek, hanem használják ki, hogy minden egy párt kezében van, működjenek együtt és haladéktalanul kezdjék meg a kármentesítést.
  • Mindezt olyan technológiával végezzék el, amely a legkisebb környezetszennyezéssel jár és a legkevesebb kellemetlenséget okozza a lakosságnak és a szomszédos egyetemnek.
  • A III. kerületi lakosok mielőbb kapják vissza ezt a gyönyörű, partmenti telket! Találjanak olyan hasznosítást az állami tulajdonú területre, amely minél több lakosnak lehetőséget ad arra, hogy természetközeli állapotban megőrzött partszakaszon pihenhessenek!

Remélem az illetékesek újabb értekezletek helyett végre elkezdik a kármentesítést.

 

gazgyar_part.jpg

 

 

Mit tehet a III. kerület a fáiért?

avagy milyen intézkedéseket javasolt a helyi Párbeszéd képviselő?

 

fa_ent.jpgBudapest fái mostanság nincsenek biztonságban. Az utóbbi években rendszeresen értesülünk tömeges fairtásokról a fővárosban. Gondoljunk például a Kossuth téren, a Dagálynál, a Városligetben, az Orczy kertben vagy az Etele úton történt fakivágásokra.  A mobil gát projekt miatt bizonytalan a Római-parti fák jövője is.   

Emellett a kerületben rendszeresen történnek fakivágások egyedi engedélyek alapján. A közműcégek megbízásából is gyakran gallyazzák a vezetékek és lámpák környékén a fákat. Ezekben az esetekben néha túlzott mértékben csonkítják a fákat és a lakossági tájékoztatás általában nem megfelelő, így a kerület lakói nem tudják indokolt-e egy favágás, gallyazás vagy nem.  

Így teljesen érthető, hogy gyakran kapunk a favágások ügyében felháborodott és kétségbeesett megkereséseket a lakosság részéről.

A fák helyzete nem egyszerű Óbuda-Békásmegyeren sem:

  • sok a rossz állapotú, részben életveszélyes fa, melyeket folyamatosan kellene lecserélni fiatal fákra. Mindezt átgondolva és tervszerűen, kéne bonyolítani,  figyelembe véve azt is, hogy az adott helyen milyen fajtájú fa lenne optimális. (várhatóan milyen magas, milyen gyorsan növő, lehetőleg nem allergiakeltő, őshonos, stb).
  • Rendszeresen felmerülő gyanú, hogy a favágás akkor történik, ha valaminek az a magánérdeke, hogy kivágják a fát, miközben a közérdek ezzel ellentétes. Gyakori vád, hogy a fák megőrzésének igényét felülírja a gazdasági érdek.
  • A közműcégek által végzett facsonkítás sem mindig elég szakszerű és indokolt mértékű.
  • A lakosság általában nincs megfelelően informálva, ezért akkor is felháborodnak, ha teljesen indokolt egy favágás, mert nem tudják miért az.
  • Nyilván vannak indokolt fakivágások, ilyen esetekben az Önkormányzat helyesen előírja a kivágott fák pótlását. Jelenleg azonban a kerületiek nem tudják, hogy ez hol és mikor valósul meg és megvalósul-e egyáltalán.

fa1.jpg

 

Ezért is örömteli hír, hogy a III. kerületi Önkormányzat a múlt héten rendeletet fogadott el a zöldterületek és zöldfelületek, valamint a fás szárú növények védelméről. A rendelet előrelépést jelent az eddigi helyzethez képest, ezért magam is megszavaztam azt. Számos javaslatot tettem, amiből elfogadásra került, hogy:

fa_villanyvezetek_512.jpg

„A közterületi fák előre tervezett gallyazását a munkálatok megkezdése előtt 15 nappal a munkálatokat végző cég (különösen a Főkert Nonprofit Zrt., közműszolgáltatók) bejelenti a Hivatalnak, valamint tájékoztatja az érintett lakosságot. A Hivatal a bejelentés alapján a tervezett gallyazási munkálatokról honlapján és egyéb elektronikus felületen az érintett lakosságot tájékoztatja.”

Jó hír, hogy ezen túl a gallyazással kapcsolatban tájékoztatást kap majd lakosság.

Tettem még számos javaslatot, melyeket még nem sikerült elfogadtatni. Ez részben azért is történt, mert azokat más rendeletben lehet csak szabályozni. Ezért még maradtak feladataim ez ügyben.

A következő intézkedésekkel javasoltam kibővíteni a szabályozást, a természet védelme érdekében:

  • Ellenőrizze az Önkormányzat, hogy a gallyazást/facsonkítást kellő szakszerűséggel, a megfelelő mértékben valósítsák meg. (A cégeknek érdekük az indokoltnál többet vágni, hogy többet ne kelljen jönniük, ezzel azonban indokolatlanul nagy károkat okoznak a fáknak)!
  • Írjon elő az Önkormányzat fapótlási kötelezettséget a kerületben, az esetben, ha a csonkítás mértéke meghaladja az 50%-ot !
  • A kerület már rendelkezik fakataszterrel (részletes listával a fákról és azok állapotáról). Kértem, hogy ez a lista legyen minden érdeklődő polgár számára nyilvános és elérhető az interneten. A Polgármester úr azt ígérte, hogy ebben partnerek lesznek.
  • A fakataszter alapján tervszerűen meghatározhatóak a szükséges fapótlások, elkerülendő, hogy bárkiben is felmerüljön az a kétely, hogy egy fát csak azért nyilvánítottunk betegnek és lecserélendőnek, mert valakinek az útjában volt! A fapótlási terv évente tartalmazhatná a lecserélendő fák helyét, az ültetendő fák fajtáját, az ültetés idejét, és abban az esetben, ha a fapótlás valamiért máshol történik ennek indokát és helyét! Javasolni fogom, hogy ez a terv is készüljön el és legyen nyilvános.
  • Kértem, hogy határozzuk meg szigorúbban le azokat az eseteket, amikor indokoltnak tartjuk egy közterületen lévő fa kivágását! Nem szerencsés a sorozatos favágás annak érdekében, hogy valaki több autóval parkolhasson a háza előtt…
  • Javasoltam és újra be fogom terjeszteni, hogy a fakivágási engedélyek ügyében a tulajdonosi hozzájárulás kiadásáról a Városfejlesztési Bizottság mellett az Oktatási és Környezetvédelmi Bizottság is szavazzon, mert a környezetvédelmi szempontokat erősebben képviseli ez a bizottság! A 10 fánál többet érintő tulajdonosi hozzájárulások kerüljenek a Testület elé!
  • A lakosság jobb tájékoztatása érdekében kértem, hogy az Önkormányzat honlapján, Facebook oldalán és nagyobb volumenű favágások esetében az Óbuda Újságban is adjunk hírt a tervezett csonkításokról és favágásokról illetve azok indokairól!
  • Sok esetben az Önkormányzat előírja a fapótlást, és ez meg is történik, de erről nem értesülnek a környék lakói. Ezért kértem, hogy lehetőség szerint a fapótlás ugyanazon a helyrajzi számon valósuljon meg, ha ez nem lehetséges, akkor a favágás 300 méteres körzetében!
  • Javasoltam, hogy az Önkormányzat vezessen nyilvános kimutatást a kivágott fákról és arról, hogy ezek hol és mikor lettek pótolva!

Az Önkormányzat vezetése konstruktívan állt a javaslataimhoz, remélem, hogy többségüket el tudom fogadtatni.

Ha ezeket az intézkedéseket sikerül bevezetni, tervszerűbbé válik a fapótlás, kevesebb veszélyes fa marad a kerületben. Kevesebb lesz az indokolatlan favágás és a lakosság is tájékozottabb lesz, a kerületi faállomány megtartásáért tett lépésekről.